The purpose of the study is to substantiate the effectiveness of exploiting a set of forms and means of Olympic education that contribute to the formation of motivational prerequisites for children's general overall physical activity. To achieve this goal, the following research methods were used: theoretical analysis of special scientific and methodological literature, documentary materials, abstraction, logical-theoretical analysis, comparative analysis, synthesis, systematization. Results. The paper describes the significance of physical education and sport for the modern young generation. The study proves that one of the important factors motivating children to do sport is to get positive results during such physical activity, which in turn are formed due to the principles of Olympic education. The authors singled out the purpose of Olympic education for children and identified the task of Olympic education to increase motivation for physical education. The article illustrates how Olympic education is introduced into the educational process of schoolchildren providing non-traditional teaching forms that evoke positive emotions in children and stimulate them to study. Conclusions. Summarizing the above, to encourage children more effectively to do physical activities it is necessary to do the following: to exploit various non-standard forms and methods of teaching; apply various exercises and tasks that are not included in the curriculum; create conditions for sufficient, comprehensive physical activity of schoolchildren; promote extracurricular educational work with learners and their parents to promote a healthy lifestyle. Accordingly, Olympic education is an effective means of increasing young people's motivation to do sport and engage in physical education.
Мета дослідження полягає в обґрунтуванні ефективності використання комплексу форм і засобів олімпійської освіти, що сприяють формуванню мотиваційних передумов до рухової активності дітей. Для досягнення поставленої мети були використані такі методи дослідження: теоретичний аналіз спеціальної науково-методичної літератури, документальних матеріалів, абстрагування, логіко-теоретичний аналіз, компаративний аналіз, метод синтезу, метод систематизації. Результати дослідження. Охарактеризовано значущість занять фізичною культурою і спортом для сучасного молодого покоління. Дослідження доводить, що одним із важливих чинників мотивації дітей до занять спортом є отримання позитивних результатів під час такої фізичної активності, які у свою чергу формуються завдяки засадам олімпійської освіти. Виокремлено мету олімпійської освіти для дітей; завдання олімпійської освіти для підвищення мотивації до занять фізичною культурою; засоби, за допомогою яких олімпійську освіту впроваджують у навчальний процес школярів; нетрадиційні форми організації освітнього процесу, що викликають у дітей позитивні емоції та стимул до занять.
Цель исследования заключалась в обосновании эффективности использования комплекса форм и средств олимпийского образования, способствующих формированию мотивационных предпосылок к двигательной активности детей. Для достижения цели исследований использовались методы исследования: теоретический анализ специальной научно-методической литературы, документальных материалов, абстрагирование, логико-теоретический анализ, компаративный анализ, метод синтеза, метод систематизации. Результаты. В ходе исследования отмечено важность двигательной активности для детей в современных условиях. Определено, что одним из важных факторов сохранения устойчивой мотивации к занятиям спортом является развитие результативных мотивов у подрастающего поколения, результативные мотивы формируются при включении в процесс физического воспитания основ олимпийского образования. Выделены цель олимпийского образования для детей; задачи олимпийского образования для повышения мотивации к занятиям физической культурой; средства, с помощью которых олимпийское образование внедряется в учебный процесс школьников; нетрадиционные формы организации образовательного процесса, вызывают у детей положительные эмоции и стимулы к занятиям. Выводы. Обобщая вышесказанное можно выделить, что для самой мотивации детей к занятиям физической культурой нужно: как можно больше использовать в работе нестандартные формы и методы обучения; применять различные упражнениями, которые не включены в учебную программу; избегать недостаточной или чрезмерной физической нагрузки для школьника; вести внеклассную работу не только с учениками, но и с их родителями для пропаганды здорового образа жизни. Олимпийское образование может служить эффективным средством повышения мотивации к занятиям физической культурой и спортом подрастающего поколения.