В диссертации, посвященной профилактике и коррекции школьной дезадаптации учащихся младших классов в процессе перехода в основную школу, осуществлен теоретический анализ научных подходов исследования проблемы профилактики и коррекции школьной дезадаптации, определена сущность понятия «школьная дезадаптация» как совокупность признаков, свидетельствующих о несоответствии социально-коммуникативной, эмоционально-волевой, когнитивной и психофизиологической сфер ребенка требованиям школьного обучения, овладение которым становится сложным, или, в крайних случаях, невозможным под влиянием ряда внешних и внутренних факторов.
The thesis is devoted to the prevention and correction of school maladjustment younger pupils in the transition to elementary school, the theoretical analysis of scientific approaches research problems of prevention and correction of school maladjustment. Experimentally studied the peculiarities of school exclusion of students in the new social situation is defined components (social, communicative, emotional, volitional, cognitive and psychophysiological), criteria, indicators and levels (low, insufficient, middle, initial, transition, satisfactory long-term stable productive and perfect) this phenomenon and found external (social status in the classroom staff and family new social situation of development, increased workload, stress psychogenic situation) and internal (level of communication skills, the level of school anxiety, level of cognitive sphere , somatic status) factors of school exclusion.
У дисертації, присвяченій профілактиці і корекції шкільної дезадаптації молодших школярів у процесі переходу до основної школи, здійснено теоретичний аналіз наукових підходів дослідження проблеми профілактики та корекції шкільної дезадаптації. Експериментально досліджено особливості прояву шкільної дезадаптації учнів в умовах нової соціальної ситуації, визначено компоненти (соціально- комунікативний, емоційно-вольовий, когнітивний та психофізіологічний), критерії, показники і рівні (низький, недостатній, середній, початковий, перехідний, задовільний, перспективний стабільний, продуктивний та досконалий) зазначеного феномену та виявлено зовнішні (соціальний статус у класному колективі та в сім'ї, нова соціальна ситуація розвитку, збільшення навчального навантаження, стресові психогенні ситуації) та внутрішні (рівень розвитку комунікативних навичок, рівень шкільної тривожності, рівень розвитку пізнавальної сфери, соматичний статус) чинники шкільної дезадаптації. Розроблено психологічну модель профілактики та корекції шкільної дезадаптації учнів молодших класів у процесі переходу до основної школи доведена доцільність та ефективність впровадження програм профілактики та корекції шкільної дезадаптації в зазначений період. Розроблено методичні рекомендації практичним психологам і вчителям з попередження та зниження показників шкільної дезадаптації.