У дисертації здійснено філософсько-культурологічний аналіз образу людини в історії костюма. Визначаються світоглядно-антропологічні детермінанти формотворення костюма як єдності теріоморфних, антропоморфних і теоморфних настанов. Історія костюма інтерпретується як метакультурна цілісність, де образ людини є не натуралістичним «виміром» формотворення, а презентується як еквівалентна цілісність бачення людини в філософському просторі рефлексії. Прослідковується ґенеза змін парадигм тілесності як модних настанов і як певний флеш-імідж, рефлективні настанови постмодерної філософії. Визначаються філософсько-культурологічні підходи щодо інтерпретації костюма як цілісності культури (герменевтичний, компаративістський, системний та ін.).
In the dissertation the philosophical and cultural analysis of appearance of man in the history of costume is carried. The worldview-anthropological determinants of costume’s
formation are determined as the unity of teriomorphous, anthropomorphous and teomorfous aspects. The history of costume is interpreted as the meta-cultural integrity, where human’s appearance is not the naturalistic «dimension» of shaping, but presented as equivalent to integrity of vision of man in philosophical space of reflection. Genesis of changes of paradigms of corporealness, traced as fashionable settings and as flash image, as well as reflexive settings of post-modern philosophy, is clarified. Philosophical and culturological approaches are determined in relation to interpretation of costume the as integrity of culture (hermeneutical, comparative, systematical and others).