У даній статті розглядаються питання психолого-педагогічного забезпечення системи підготовки спортсменів в олімпійському та професійному спорті. Відзначено, що психологічне забезпечення охоплює галузь не тільки індивідуальної психологічної підготовки, а й роботу з тренером, який передусім впливає на особистість і поведінку спортсмена, а також сферу міжособистісної командної взаємодії. Встановлено, що одним з основних завдань тренера є створення бази для розвитку позитивних психічних тенденцій. Розв’язання цього завдання особливо важливо для створення стану оптимальної бойової готовності у спортсмена, вироблення почуття впевненості та віри у власний успіх і перемогу. Головною метою змагальної діяльності є перемога в змаганнях, досягнення якої відбувається в результаті послідовного вирішення спортсменом завдань, що орієнтують його на успіх. Цей процес здійснюється шляхом виконання конкретних дій щодо вирішення поставлених завдань. Таким чином, зміст дій, завдань і умов змагальної діяльності, і визначають її структуру.
This article deals with the issues of psychological and pedagogical support of the system of training athletes in Olympic and professional sports. It is noted that psychological support covers the field of not only individual psychological training, but also work with the coach, who primarily affects the personality and behavior of the athlete, as well as the sphere of interpersonal team interaction. It is established that one of the main tasks of the coach is to create a basis for the development of positive mental tendencies. The solution of this task is especially important for creating a state of optimal combat readiness in the athlete, developing a sense of confidence and faith in their own success and victory. The main goal of competitive activity is to win the competition, the achievement of which occurs as a result of the consistent solution of tasks by the athlete, orienting him to success. This process is carried out by performing specific actions to solve the tasks. Thus, the content of actions, tasks and conditions of competitive activity, and determine its structure.
Formation and improvement of personality traits is the ultimate goal of psychological training of an athlete. In daily activities, it is necessary to create and maintain a favorable mental state in the athlete, which ensures the success of training or competition. The actual mental state determines the productivity and quality of training, the temporary background on which sports activities are carried out. For this state to be longer and more stable, it should be based on the athlete's conscious attitude to the process of activity, its conditions, himself, training loads, etc. At the same time, the actual mental state becomes dominant and creates the appropriate background of activity for a rather long time. To identify the influence of environmental factors on individual indicators of competitive activity, the indicators of competitive activity of each sportsman should be considered separately. Based on these indicators, the effectiveness of competitive actions is evaluated and ways to improve the professional skills of the athlete are outlined, as a result of which it is possible to determine the main factors of individual influence on both competitive activity and his mental state.