У статті на основі теоретичного аналізу спеціальної науково-методичної літератури визначено роль оздоровчо-рекреаційної рухової активності, що є важливим чинником відновлення після навчальних занять й раціональною організацією вільного часу студентської молоді. Розглянуто фактори, які мотивують молодь до рекреаційно-оздоровчої діяльності та сприяють їхньому позитивному ставленню, інтересу до використання різних видів, форм рухової активності під час дозвілля. Рекреаційна культура орієнтована на конкретну особистість студента і створює необхідні передумови для формування його здорового способу життя. Зроблено порівняльний аналіз рівня фізичної підготовки студентів і самооцінки їхнього стану здоров’я. У результаті раціонального використання вільного часу та застосування рекреаційних заходів суттєво підвищується ефективність процесу відновлення фізичної та розумової працездатності студентів, що сприяє гармонійному розвитку їх природних здібностей та психічних якостей.
Based on the analysis of scientific and methodological literature, the article studies the role of recreational and health-related moving activities. They play an essential role in restoring after lessons and serve the rational organization of students’ leisure time. The scientific paper analyses the reasons that motivate the youth to take up recreational and health-related activities, promote their positive attitude towards sports, and develop an interest in utilizing different types and forms of moving activities in their free time. Recreational culture focuses on the student’s personality and aims to create the necessary conditions for forming a healthy lifestyle. The structure of students’ recreational culture includes motivational and valuable, cognitive, practical and activity-related components. The author compares the students’ level of physical preparation and self-evaluation of their state of health. As a result, the rational use of free time and the application of recreational activities increase the efficiency of restoring physical and mental students’ health. They contribute to the harmonious development of learners’ natural and psychological features.