В статті проаналізовано чинники готовності майбутнього вчителя до роботи в умовах інклюзивної освіти. Встановлено, що для цього необхідно змінити систему підготовки педагогічних кадрів. Проведений теоретико-методологічний аналіз спеціальної літератури дозволив нам сформувати наступне трактування готовності педагога до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти: складна інтегральна суб’єктна якість особистості педагога, що спирається на комплекс академічних, професійних і соціально-особистісних компетенцій і визначає можливість ефективної професійно-педагогічної діяльності. Доведено, що зміст освітніх програм підготовки педагогів не в повній мірі враховує необхідність формування компетенцій, що визначають їх готовність до роботи з дітьми з особливими потребами в умовах інклюзивної освіти. У структуру окремих предметів подана інформація, яка носить, швидше, декларативний характер і не відображає сутність, цінності та принципи інклюзивної освіти, не передбачає формування академічних, професійних і соціально-особистісних компетенцій, що визначають готовність майбутніх педагогів, і виявляються незв’язаними із змістом інших навчальних дисциплін. Таким чином, формування готовності вчителя до виконання специфічних завдань інклюзивної освіти впливає на подальшу професійну активність і компетентність та, опосередковано, на кар’єрне зростання випускників.
The article analyzes the factors of readiness of the future teacher to work in an inclusive education. It is established that for this purpose it is necessary to change the system of teacher training. The conducted theoretical and methodological analysis of special literature allowed us to form the following interpretation of the teacher's readiness for professional activity in an inclusive education: complex integrated subjective quality of the teacher’s personality, based on a set of academic, professional and socio-personal competencies and determines the possibility of effective professional and pedagogical activities. It is analyzed that the content of educational programs for teacher training does not fully take into account the need for the formation of competencies that determine their readiness to work with children with special needs in an inclusive education. The structure of individual subjects includes information that is rather declarative in nature and does not reflect the essence, values and principles of inclusive education, does not provide for the formation of academic, professional and socio-personal competencies that determine the readiness of future teachers, and are unrelated to the content other disciplines. Thus, the formation of a teacher’s readiness to perform specific tasks of inclusive education affects further professional activity and competence and, indirectly, the career growth of graduates. The formation of inclusive education includes a phased cyclical process that provides the basis for the motivational-conative component of readiness of future teachers to work in an inclusive environment, which manifests itself in the form of a set of academic, professional and socio-personal competencies. The formation of a teacher's readiness to perform specific tasks of inclusive education affects further professional activity and competence is based on the fact that the implementation of sexual education should involve competent professionals: teachers with appropriate training. It is necessary to develop a model of value formation for the readiness of future teachers to work in the system of inclusive education.