Спорт як засіб формування здоров’я та працездатності готує молодь до активної життєдіяльності. Розкрито підходи науковців до визначення значимості спорту в різних країнах світу. Обгрунтовано соціальні фактори, які пов’язані з фізичною активністю студентської молоді. Показано траєкторії руху спорту у вітчизняних дослідженнях. Визначено підходи (системно-послідовний, потребно-мотиваційний, особистісно-орієнтований) у підготовці студентської молоді до активної життєдіяльності. Виділено фізичну підготовку як фактор, що стимулює до продуктивності навчання. Запропоновано методику 6-ти тижневого тренування студенток 18-20 років. Розкрито етапи формування фізичної підготовки студенток, де пропонувалися вправи: вправи на все тіло, тобто вправи середньої інтенсивності, інтервальні тренування високої інтенсивності, і турбо тренування, тобто тренування високої інтенсивності, що поєднували вправи на витривалість та силу. Показано зростання розвитку таких якостей: спритність, сила, рівновага, а також швидкісна-витривалість, що дає можливість покращити стрибкові здібності, статичну силу, м’язи живота, навички бігу. Доведено, позитивний вплив тренувань на компоненти будови тіла та рівень фізичної підготовленості студенток. Доцільно інтенсивно пропагувати активні способи проведення вільного часу.
Sport as a means of forming health and efficiency prepares young people for active life. The approaches of scientists for determining the importance of sports in different countries of the world are revealed. The social factors related to the physical activity of students are substantiated. We shw the trajectories of sports movement. There are identified the approaches (system-consistent, need-motivational, personality-oriented) to the preparation of students for active life. Physical training is highlighted as a factor that stimulates learning productivity. The method of 6-week training of students aged 18-20 is proposed. We revealed the stages of formation of students' physical training, offered exercises for the whole body (exercises of medium intensity, interval training of high intensity, and turbo training, training of high intensity, combining exercises for endurance and strength).
The test on physical fitness of students is offered: running of 60 meters, jumping from a place, running of 300 meters, throwing of 2 kg of a ball, push-ups. The growth of the following qualities has been shown: agility, static strength, balance, as well as speed-endurance, which gives the opportunity to improve jumping abilities, static strength, abdominal muscles, running skills. The positive effect of training on the components of body structure and the level of physical fitness of female students is proved. It is advisable to intensively promote active ways of spending free time.