У статті показано, що збереження та зміцнення здоров’я зростаючого покоління, формування у дітей та підлітків здоров’язбережувальної компетентності є пріоритетним завданням сучасної української школи. Значних успіхів у вирішенні цього завдання можна досягнути під час вивчення шкільного курсу біології. У результаті дослідження з’ясовано, що здійснювана під час вивчення біології у 8-му класі робота з питань здоров’язбереження сприяла формуванню стійкої мотивації та ціннісного ставлення учнів до власного здоров’я та здоров’я оточуючих. Використання інтерактивних, проєктних, кейс-технологій та тренінгової роботи стимулювало засвоєння учнями здоров’язбережувальних знань, допомагало оволодінню уміннями і способами здоров’язбережувальної діяльності. Наприкінці вивчення шкільного курсу біології людини значно підвищився рівень сформованості когнітивно-інформаційної компоненти здоров’язбережувальної компетентності учнів. Результатом здоров’язбережувальної діяльності на уроках біології у 8-му класі став не тільки приріст знань та умінь з питань здоров’я, гігієни функціональних систем організму, профілактики захворювань, надання долікарської допомоги, а й позитивні зміни у веденні способу життя та діях учнів.
The article considers health preservation and promotion of growing generation, formation of health-preserving competence of children and teenagers as the priority task of modern Ukrainian school. Great success in solving this issue is possible through the study of Biology course in school, especially Human Biology. The aim of the pedagogical experiment was to determine the efficiency of the influence of matter, forms and technologies of conducting Biology lessons and extracurricular activities in the 8th form on formation health-preserving competence of pupils. To determine the state of formation of health-preserving competence of pupils such indices were taken into consideration: valuable orientations and motivation to health preservation, the volume and completeness of knowledge and skills with regard to the issue on health and healthy lifestyle; participation in health-preserving events. The performance of the investigation has ascertained that the work on the issues with regard to health preservation performed during the Biology lessons in the 8th form contributed to the formation of firm motivation and valuable treatment of the pupils regarding their own health as well as of the surroundings. The usage of interactive, project, case technologies and training work stimulated to adoption health-preserving knowledge by pupils, contributed to mastering skills and ways of health-preserving activity. The level of formed cognitive information component of health-preserving competence of pupils has significantly increased at the end of studying school course of Human Biology. The result of health-preserving activity at the Biology lessons in the 8th form was not only the increase of knowledge and skills regarding health issues, hygiene of functional systems of the organism, risk factors and preventive measures of the most spread diseases, the algorithm of providing medical aid but positive changes of the lifestyle and actions of pupils.