Актуальність дослідження обумовлена протиріччям між переходом закладів вищої технічної освіти в режим дистанційного навчання та готовністю учасників освітнього процесу до нових умов. Особливу актуальність має проблема рівня рухової активності та психофізичний стан студентської молоді, тому що фізичне та психічне здоров'я це ключові ланки здоров'я людини. Аналіз діяльності закладів вищої технічної освіти щодо формування фізкультурно-оздоровчої компетентності та рухової активності студентської молоді показав, що наявні можливості реалізуються не в повній мірі. Мета: визначення готовності студентської молоді вищого технічного навчального закладу до занять руховою активністю та їх психофізичний стан в умовах дистанційного навчання. Методи: психолого-педагогічне спостереження; анкетування; методи психологічної діагностики, фізіологічні методи (пульсометрія, тонометрія, функціональні проби); методи рухових тестів. Результати: Обґрунтовані та експериментально перевірені педагогічні умови, які забезпечують ефективність формування фізкультурно-оздоровчої компетентності та професійно-прикладної фізичної підготовки, проаналізовано сучасний стан в питанні контролю рухової активності, визначено рівень індивідуальної рухової активності студентської молоді та їх психофізичний стан в умовах дистанційного навчання.
This article examines the problematic issues of modern higher education concerning the organization of occupation and control over the level of motor activity among student youth during distance learning. The actuality of the study is conditioned with the contradiction between the transition of higher technical institutions to the mode of distance learning and the willingness of the participants of the educational process to new conditions. The peculiarities of the professional activity among highly qualified specialists in the technical branches of production are such that in this situation for the formation of professional competence are necessary the following features: physical culture and health-improving physical activity, the organization of a healthy lifestyle, the formation of physical culture, the needs for physical self-education and self-improvement, the social properties of a person, his mental qualities and motor abilities, necessary and sufficient for successful implementation professional actions. Great actuality is the problem of the physical activity level and the psychophysical state of student youth, because physical and mental health are key links in human health. The analysis of the activities in institutions of higher technical education regarding the formation of physical culture and health-improving competence and motor activity of student youth showed that the existing opportunities are not fully realized. Purpose: to determine the readiness of students in higher technical institution to engage in physical activity and their psychophysical state in conditions of distance learning. Methods: psychological and pedagogical observation; questioning; methods of psychological diagnostics, physiological methods (pulsometry, tonometry, functional tests); motor test methods. Results: The pedagogical conditions, which ensure the effectiveness of the physical culture formation and health-improving competence and professional-applied physical training, were substantiated and experimentally tested, the current state in the issue of motor activity control was analyzed, the level of individual motor activity among student youth and their psychophysical state in conditions of distance learning were determined.