Основним завдання анімації в туризмі є створення оптимальних умов для задоволення дозвіллєвих та рекреаційних потреб клієнтів. Виконання цього завдання вимагає від організаторів пошуку нових форм та засобів анімаційних послуг, схем їх формування та реалізації, з врахуванням уподобань, віку, статі, соціальної приналежності клієнтів. Мета роботи полягає у обґрунтуванні особливостей створення анімаційного туристичного продукту та розробленні алгоритму формування даних послуг з врахуванням зовнішніх та внутрішніх факторів.
Процес формування та надання анімаційних послуг у сфері туризму передбачає: вміння класифікувати туристів, для правильного підбору анімаційних програм; отримання інформації про клієнтів на всіх етапах його обслуговування; наявність в запасі багатьох програм, розрахованих на різні категорії туристів; адекватний підбір кадрового та матеріально-технічного забезпечення; проведення анімаційної діяльності з акцентом на «повторного клієнта». Висновок. Розроблено схему формування анімаційних послуг у сфері туризму, яка опирається на першопричини необхідності соціуму у споживанні даного виду продукту, з врахуванням особливостей клієнтської бази.
The process of organizing and providing animation services in the tourism sector includes: the ability to classify tourists for the proper selection of animation programs; getting information about clients (physiological, psychological, social) at all stages of providing services (registration, settlement, communication with animators); possessing a variety of programs for different categories of tourists; ensuring the optimal staff recruitment and logistical support; organizing animation activities focusing on the returning clients.
It was determined that the process of preparing of the animation program goes through several stages. The first is the preparatory one aimed at elaborating the animation program according to the information about clients got from travel agency (taking into account the age, ethnic and other characteristics), adapting locations for program activities, providing necessary equipment and technical conditions. The second stage is the initial one designed for informing tourists about animation programs and their key features. The third stage is the meaningful one based on the very interactions between animators and tourists through involving them into animation activities. The goal of the fourth and the last stage is to carry out the analysis of animation programs in order to adjust and improve them. With animator being the last link in the chain of providing animation services, he appears to be responsible for cheering clients up and forming their positive attitude to make them return. Нe must demonstrate the high level of professional skills and have basic knowledge of psychology, pedagogy and rhetoric. Conclusion: The scheme for organizing animation services in the tourism sector has been elaborated based on the main reasons for the people’s need to be provided with this kind of services and taking into consideration particularities of the customer base.