Статтю присвячено проблемі підвищення ефективності навчально-тренувального процесу в аматорських міні-футбольних командах. Автори висвітлюють практичний досвід впровадження методичних рекомендацій, що сприяють підвищенню ефективності виконання стандартних положень у міні-футболі. На сучасному етапі розвитку міні-футболу спостерігається тенденція випереджаючого зростання захисних дій у порівнянні з діями в атаці. Це стосується всіх видів атакуючих дій. Найбільш гострою є проблема підвищення якості та результативності розіграшу стандартних положень. З огляду на те, що в сучасному міні-футболі значно зросла кількість небезпечних моментів завершення атаки, проблема підвищення ефективності розіграшу награних комбінацій зі стандартних положень безсумнівно має першорядну важливість. Дослідження полягає в тому, що, найчастіше, суперники мають однаковий рівень техніко-тактичної та фізичної підготовленості, тому визначальним є наявність «домашніх заготовок», які включають в себе розіграш кутових, штрафних та вільних ударів. Звідси, виникає об’єктивна необхідність у впровадженні в навчально-тренувальний процес вправ, спрямованих на реалізацію стандартних положень, тим більше що в кожній грі вони зустрічаються у великій кількості. У даній роботі розглядаються команди аматорського рівня.
The article is devoted to the problem of increasing the efficiency of the educational process in amateur mini-football teams. The author highlights the practical experience of implementing methodological recommendations, which contributes to increasing the efficiency of performance of standard provisions in mini-football. At the present stage of mini-football development, there is a tendency to be ahead of protective actions compared with actions in attack. This applies to all types of attacking actions. The problem of improving the quality and effectiveness of the drawing of standard provisions is most acute. Given that in modern mini-football significantly increased the number of dangerous points of completion of the attack, the problem of increasing the effectiveness of the drawing combinations of standard provisions undoubtedly is of paramount importance.
The study is that, most often, rivals have the same level of technical and tactical and physical fitness, therefore it is determining the presence of «home billets», which include the drawing of angular, penalties and free strikes. Hence, there is an objective need to introduce exercises in the educational process aimed at implementing the standard provisions, especially since in each game they are in large numbers. In this paper, the amateur level teams are considered. The novelty of the study is that an attempt is made in this paper, use exercises aimed at increasing the efficiency of the standard provisions of mini-football players, in the educational process of the amateur level team. The selection of exercises was carried out taking into account the specifics of this game and level of team prepared. To substantiate the feasibility of introducing into the educational process of the proposed recommendations, we conducted a pedagogical experiment, the essence of which was reduced to the implementation of the developed methodological recommendations in the course of the training team of the team under study. In order to obtain reliable information, the following indicators of the same team were compared: the difference in scored and missed balls, as well as the number of effectively performed standard provisions of the study team in championships. A special place in tactical training is occupying a drawing of angular, penalties and free strikes. However, in the teams of the amateur level of this aspect of preparation, there is not enough time, since at this level the significance of the standard provisions is underestimated, although sometimes they decide the result of the match. Based on the proven need to increase the effectiveness of the drawing of the standard provisions, complexes of exercises and recommendations on the drawing of angular, penal, free strikes were developed. The application of the proposed recommendations during the training process, the team that trained, led to an increase in the effectiveness of the performed standard provisions, and as a consequence of the improvement of the indicators of competitive activity.