Програми фізичної активності позитивний вплив на низку показників адаптації дітей з аутизмом до суспільного життя. Лише окремі дослідження присвячені вивченню ефективності комплексних програм фізичного виховання. Тому метою дослідження було порівняти ефективність двох програм фізичного виховання традиційної і авторської. Учасники – діти віком 11-13 років з діагнозом аутизм. На початку і наприкінці експерименту проводили тестування фізичної підготовленості дітей. На початку дослідження результати дітей двох груп не відрізнялися. наприкінці експерименту спостерігали достовірно вищі результати у тестових вправах штовхання медбола, віджимання від лави, кистьова динамометрія, балансуванні на 1 нозі і гнучкості нахил вліво. Висновок: довели вищу ефективність розробленої автором програми фізичного виховання у розвитку сили рук, швидкісної сили ніг і координованості м’язів кисті дітей з аутизмом.
Physical activity programs have a positive impact on a number of indicators of adaptation of children with autism to public life. Most researchers have studied the effects of programs using one type of RA swimming, running, martial arts, dancing, horseback riding, gymnastics, and more. Only some studies are devoted to the study of the effectiveness of comprehensive physical education programs. We believe that complex programs can be more effective than single-modal. Therefore, the aim of the study was to compare the effectiveness of two physical education programs - traditional and author's. The content of the author's program is substantiated by the results of the previously conducted ascertaining stage of the research. Participants - children aged 11-13 years with a diagnosis of autism. At the beginning and end of the experiment, testing of children's physical fitness was performed. Used 2 batteries of tests, containing 5 and 15 test exercises each. The reliability of the discrepancies was determined by the Mann-Whitney U-test. At the beginning of the study, the results of children in the two groups did not differ. At the end of the experiment, significantly higher results were observed in the test exercises "pushing medball", "squeezing from the bench", "wrist dynamometry", "balancing on one leg" and "leaning to the left". According to the results of most test exercises, the children of the experimental group did not differ from the children of the control group. This may be the result of distance learning. The significant predominance of the results of the children of the experimental group in the test exercises "writing the letter" O "", number / 10s and "squats on 2 legs for 10s" at the end of the experiment indicates a significant impact of the author's program on motor readiness. Conclusion. The author of the physical education program developed by the author proved to be more effective in the development of arm strength, speed leg strength and hand muscle coordination, and motor readiness to teach children with autism.