У статті проаналізовано фактори та рівні шкільної тривожності у підлітковому віці. Викладено методологію і зміст дослідження рівня тривожності на даному віковому етапі життя. Виявлено, що у половини опитаних підлітків спостерігається підвищений і високий рівень загальної тривожності в школі та низький рівень фрустрації потреби у досягненні успіху, що спонукало нас проаналізувати комплекс заходів щодо оптимізації психічного стану підлітків в процесі фізичного виховання. Обґрунтовано ефективність застосування фізичних вправ та психологічного тренінгу для зниження рівня тривожності у школярів, стабілізації емоційного стану та покращення фізичного й психічного здоров'я загалом. Проаналізовані заходи спрямовані не тільки на удосконалення фізичного стану дитини, розвитку рухових якостей, але і на активне усвідомлення даного впливу на психоемоційну сферу та формування усвідомленої потреби вести здоровий спосіб життя.
The article analyzes the factors and levels of school anxiety of adolescents. This is a specific type of anxiety, the preconditions of which are the disharmonious interaction of the child with various components of the educational environment. The causes of this phenomenon can be divided into both situational (related to the components of the educational environment) and individual (character, self-esteem, self-control) determinants.
The methodology and content of the study of the level of anxiety of adolescents are presented. According to our study, half of the adolescents surveyed have an elevated and high level of general anxiety at school and a low level of frustration with the need to succeed. This may be due to the peculiarities of the sample group, which included sixth and ninth graders, since the transition from the primary to secondary school and from that to high school is a difficult period for students to adapt to new conditions.
The experimental data prompted us to analyze a set of measures to optimize the mental state of adolescents in the process of physical training. The main means of physical training were: psychological training; pedagogical methods; exercise. These measures, combined with traditional means of physical training, reduce the level of anxiety of adolescents through the transfer of mental energy to the child, which in turn reduces the manifestations of such negative emotional reactions as isolation, aggression, fear, phobia, distrust of others. They are also aimed not only at improving the physical condition of the child, the development of their motor skills, but also at their active awareness of this impact on the psycho-emotional sphere. The effectiveness of physical exercises and psychological training to reduce the level of anxiety of schoolchildren, stabilize emotional state and improve physical and mental health in general is substantiated.
It is argued that the value of physical training in preventing the anxiety is that physical training itself is, so to speak, "closed" education, in which the students do not guess that they become the objects of targeted correctional work.