Niniejszy artykuł porusza sprawę wczesnej edukacji oraz konsekwencji nieprowadzenia pracy od najmłodszych lat z dziećmi. Najmłodsze pokolenie będące gwarantem dbania o osoby w wieku średnim i starszym staje się inwestycją, którą nie sposób przecenić. Należy pamiętać o tej zasadzie pracując nad świadomością dzieci i młodzieży kształtując ich światopogląd oraz lecząc dysfunkcję już od najmłodszych lat. Analiza przypadku ukazuje częste problemy w wychowywaniu dzieci oraz podejście do problemu rodziców. Od nauczyciela wymaga się, aby projektował i wprowadzał nowe pomysły, jednak wraz z dyrektorem kontrolowany jest przez nadzór pedagogiczny. Gdyby nasze prawo oświatowe zmieniło swoją postawę pod kątem indywidualności w kwestii środków do osiągnięcia konkretnych celów, wszystko okazałoby się dużo prostsze. Jeżeli możliwa byłaby większa swoboda nauczania i za priorytet postawiono sobie dobrze wykształcone dziecko to może udałoby się nam stworzyć system, który rozwija umysł dziecka a nie zamyka go w standardach bez przyszłości. Problematyczna uczennica, która zwróciła szczególną uwagę uczęszcza do drugiej klasy szkoły podstawowej. Kasia już w pierwszych miesiącach nauki w klasie pierwszej ujawniała duże trudności w opanowaniu podstawowych umiejętności edukacyjnych. Obecnie jest uczennicą klasy drugiej. Jej możliwości umysłowe są bardzo niskie. Dziewczynka ma wadę wymowy – zaburzony jest rytm i tempo mówienia, co dodatkowo potęguje jej trudności w nauce. Jest to dziewczynka, która wymaga szczególnej pracy dydaktyczno-wychowawczej i indywidualnego traktowania. Dziecko wychowywane jest w rodzinie, w której dominują nieprawidłowe postawy i wzorce- alkoholizm ojca, bezradność matki, bardzo trudna sytuacja materialna. Rodzina nie zaspokaja podstawowych potrzeb dziecka - brak poczucia bezpieczeństwa i opieki. Dużym osiągnięciem pedagogiczno - wychowawczym w pracy z Kasią jest podniesienie motywacji dziewczynki do nauki. Uczennica zaczęła przejawiać w czasie zajęć aktywność. Stała się pogodniejsza i bardziej pewna siebie. W dużym stopniu wpłynęła na to zmiana w postawie kolegów i koleżanek z klasy, którzy nie tylko okazują koleżance życzliwość, ale wręcz wspierają ją w jej wysiłkach i okazują radość z każdego, nawet drobnego sukcesu. Wprawdzie efekty pracy dydaktycznej są jeszcze niewielkie, ale już można mówić o pewnych postępach w tym zakresie. Uczennica, co prawda pracuje jeszcze w wolnym tempie, ale stara się swoją pracę doprowadzać do końca.
У цій статті розглядається питання дошкільної освіти та наслідки непрацювання з дітьми з раннього віку. Наймолодше покоління, яке гарантує піклування про людей середнього та старшого віку, стає інвестицією, яку неможливо переоцінити. Цей принцип слід пам’ятати, працюючи над обізнаністю дітей та підлітків, формуючи їх світогляд та лікуючи дисфункцію з раннього віку. Тематичне дослідження показує часті проблеми у вихованні дітей та підхід до проблеми батьків. Вчитель зобов’язаний розробляти та впроваджувати нові ідеї, але разом із завучем контролюється педагогічний нагляд. Якби наш закон про освіту змінив своє ставлення з точки зору індивідуальності щодо засобів досягнення конкретних цілей, все було б набагато простіше. Якби була можлива більша свобода освіти і пріоритетом стала добре освічена дитина, то, можливо, ми могли б створити систему, яка розвиває розум дитини, а не закривати її до стандартів без майбутнього. Проблемний учень, який привернув особливу увагу, відвідує другий клас початкової школи. Кася виявляла великі труднощі в опануванні базових освітніх навичок у перші місяці навчання в першому класі. Наразі вона учениця другого класу. Її розумова дієздатність дуже низька. У дівчини є мовна недостатність – ритм і темп її мовлення порушені, що ще більше посилює її труднощі у навчанні. Це дівчина, яка вимагає спеціальної дидактичної та виховної роботи та індивідуального лікування. Дитина виховується в сім’ї, де переважають неправильні установки і моделі – алкоголізм батька, безпорадність матері та дуже важке матеріальне становище. Сім’я не відповідає основним потребам дитини – відсутність почуття захищеності та турботи. Підвищення мотивації дівчинки до навчання є великим педагогічним та освітнім досягненням у роботі з Касею. Студент почав бути активним під час занять. Вона стала веселішою та впевненішою в собі. На це значною мірою вплинула зміна ставлення однокласників, які не лише виявляють доброзичливість до своєї подруги, але й підтримують її в зусиллях і виявляють радість від кожного, навіть малого успіху. Хоча наслідки дидактичної роботи все ще незначні, ми вже можемо говорити про певний прогрес у цій галузі. Хоча студентка все ще працює повільними темпами, вона намагається закінчити свою роботу.
This article addresses the issue of early education and the consequences of not working with children from an early age. The youngest generation that guarantees the care of middle-aged and older people becomes an investment that cannot be overestimated. One should remember this principle while working on the awareness of children and youth by shaping their worldview and treating dysfunction from an early age. The case study shows frequent problems in raising children and an approach to the problem of parents. The teacher is required to design and introduce new ideas, but together with the head teacher is controlled by pedagogical supervision. If our education law changed its attitude in terms of individuality regarding the means to achieve specific goals, everything would be much simpler. If greater freedom of education were possible and a well-educated child was prioritized, then perhaps we could create a system that develops the child's mind rather than closing it to standards without a future. A problematic student who has attracted special attention is attending the second grade of primary school. Kasia showed great difficulties in mastering basic educational skills in the first months of her education in the first grade. She is currently a second-grade student. Her mental capacity is very low. The girl has a speech impediment – the rhythm and pace of her speech are disturbed, which further aggravates her learning difficulties. She is a girl who requires special didactic and educational work and individual treatment. The child is brought up in a family dominated by incorrect attitudes and patterns - the father's alcoholism, the mother's helplessness, and a very difficult financial situation. The family does not meet the basic needs of the child – no sense of security and care. A great pedagogical and educational achievement in working with Kasia is increasing the girl's motivation to learn. The student began to be active during the classes. She became more cheerful and self-confident. It was largely influenced by the change in the attitude of classmates, who not only show kindness to their friend, but also support her in her efforts and show joy at every, even small, success. Although the effects of didactic work are still small, we can already talk about some progress in this area. Although the student is still working at a slow pace, she tries to finish her work.