This article presents the author's vision of the curriculum in physical education in terms of methodological training of students of the special medical group (SMG) of higher education institutions (HEI) of Ukraine with a focus on improving their health culture. The purpose of the study is to reveal the relevance of adapting the curriculum for physical education of SMG students and the author's vision of the content and organization of methodological training in physical education in the context of forming a culture of health of students with disabilities. Research methods: analysis and generalization of data of scientific and methodical literature, content analysis of the curriculum for physical education of SMG students, pedagogical observation, method of expert assessments, pedagogical experiment (formative stage). The experiment was attended by 450 students of special medical groups of four free educational institutions of Ukraine: 231 persons of the experimental group and 219 persons of the control group. The main results of the study: revealed the shortcomings of the content of methodological training in physical education of students who have abnormalities in health; the author's vision of the content of theoretical training in physical education of SMG students is offered; methodical training in physical education of SMG students in each year of study is supplemented by additional tasks with certain features of the organization, which fully meet the additional issues of theoretical training included in the experimental program of physical education of SMG. Conclusions: the experience of implementing an experimental curriculum for physical education of SMG students with additions to the methodological training in the current program will help them develop the necessary methodological skills in the context of strengthening, maintaining and restoring their own health in all aspects.
У статті представлено авторське бачення навчальної програми з фізичного виховання в частині методичної підготовки студентів спеціальної медичної групи (СМГ) закладів вищої освіти (ЗВО) у контексті підвищення рівня їхньої культури здоров’я. Мета дослідження полягає у розкритті актуальності питання адаптування навчальної програми з фізичного виховання студентів СМГ та авторського бачення змісту й організації методичної підготовки з фізичного виховання у контексті формування культури здоров’я студентів з відхиленнями у стані здоров’я ЗВО України. Методи дослідження: аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, контент-аналіз навчальної програми з фізичного виховання студентів СМГ, педагогічне спостереження, метод експертних оцінок, педагогічний експеримент (формувальний етап). В експерименті взяли участь 450 студентів спеціальних медичних груп: 231 особа експериментальної групи та 219 осіб контрольної групи. Основні результати дослідження: розкрито недоліки змісту методичної підготовки з фізичного виховання студентів, у яких наявні відхилення у стані здоров’я; запропоновано авторське бачення змісту теоретичної підготовки з фізичного виховання студентів СМГ; методичну підготовку з фізичного виховання студентів СМГ на кожному курсі навчання доповнено додатковими завданнями з певними особливостями організації, які цілком відповідають додатковим питанням теоретичної підготовки, включеним до експериментальної програми з фізичного виховання СМГ. Висновки: досвід впровадження експериментальної навчальної програми з фізичного виховання студентів СМГ із внесеними доповненнями до методичної підготовки у чинну програму сприятиме розвитку у них необхідних методичних умінь у контексті зміцнення, збереження і відновлення власного здоров’я в усіх аспектах.