У дисертації визначено понятійний апарат, структуру і особливості формування мотивів навчальної діяльності учнів 13-15 років в процессі навчання інформатики. У дослідженні подано стан вирішення проблеми мотивації навчання учнів середнього шкільного віку у психолого-педагогічній, науково-методичній літературі та педагогічній практиці; уточнено поняття мотивації навчання інформатики, узагальнено структуру мотиву, запропоновано класифікацію мотивів навчання інформатики за сучасних умов, окреслено мотиваційні важелі навчання інформатики, узагальнено передовий педагогічний досвід формування позитивної мотивації підлітків до навчання, адаптовано його для навчання інформатики у 7–9-х класах. Розроблено та експериментально перевірено методичну систему навчання інформатики у 7-9-х класах загальноосвітньої школи, спрямовану на формування позитивної мотивації школярів до навчання. Результати дослідження впроваджено у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів.
Educational activity motivation conceptual system, structure and formation peculiarities of the 13-15 year old students in the process of learning informatics are determined in the dissertation. The middle school aged students studies motivation problems and the state of their solution in the psychological, scientific – methodological literature and in the pedagogical practice are given in the investigation; the concept of informatics studies motivation is elaborated; the reason’s structure is generalized; reasons for studies and informatics classification under the present day circumstances are suggested; the informatics reasonable means are outlined; advanced pedagogical experience of the teenagers’ positive motivation concerning studies are generalized; it is adapted to the informatics studies in the 7th-9th forms. The methodical system of informatics studies in the 7th-9th form students of the general educational establishments aimed at the students positive motivation to studies is worked out and experimentally checked. Results of the investigation are inculcated into the educational process of the general educational establishments.