У дисертації досліджено проблему розвитку адаптивних здібностей першокурсників до музичного навчання у педагогічних університетах. Уточнено сутність, зміст, структуру адаптації до навчання у вишах. Розглянуто специфіку музичного навчання у педагогічних університетах. Науково обґрунтовано сутність, зміст, компонентну структуру адаптивних здібностей студентів-першокурсників до музичного навчання. Доведено, що адаптивні здібності до музичного навчання є індивідуально-психічними властивостями, що свідчать про наявні й потенційні пристосувальні можливості студентівпершокурсників до опанування фахових компетенцій у галузі музичної освіти, забезпечуючи внутрішньо вмотивовані позитивні зміни їхньої ціннісної, інтелектуальної та емоційної сфери щодо успішного функціонування в новому художньо-педагогічному середовищі. Визначено критерії, показники та рівні розвиненості адаптивних здібностей першокурсників до музичного навчання. У дисертації розроблено та експериментально перевірено методичну модель розвитку адаптивних здібностей студентів-першокурсників до музичного навчання у педагогічних університетах.
The Dissertation research covers a topical problem – design methods of adaptive abilities for the first-year students to the musical education in Pedagogical Universities. The essence, content, structures of adaptation to the education in higher educational establishment are stipulated in this scientific work. Specific characters of the musical education in Pedagogical Universities are specified. The essence, content, component structures, adaptive abilities for the first-year students to the musical education are scientifically substantiated. It is proved that adaptive abilities to the musical education are individual mental peculiarities of the first-year students, which define available and potential adaptive abilities of students as well as executive inwardly motivated positive changes of theirs emotional, intellectual and axiological factors concerning successful functioning in the field of the educational artistically-pedagogic environment in the process of mastering professional competences in the musical education. Criteria, aspects as well as levels of the development of adaptive abilities for the first-year students to the musical education are identified. In the Dissertation a methodological model of the development of adaptive abilities for the first-year students to the musical education in Pedagogical Universities is disclosed and experimentally inspected.