Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Використання міжпредметних зв’язків під час формування поняття «Напруженість електричного поля»

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Чурсанова, М. В.
dc.contributor.author Гарєєва, Ф. М.
dc.contributor.author Матвєєва, Т. В.
dc.contributor.author Дрозденко, О. В.
dc.date.accessioned 2023-09-04T10:42:11Z
dc.date.available 2023-09-04T10:42:11Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Використання міжпредметних зв’язків під час формування поняття «Напруженість електричного поля» / М. В. Чурсанова, Ф. М. Гарєєва, Т. В. Матвєєва, О. В. Дрозденко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2023. – Вип. 91. – С. 248-253. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41542
dc.description.abstract В роботі розглянуто питання організації підходу до методики навчання розв’язуванню задач з курсу загальної фізики з використанням апарату вищої математики. З метою подолання основних складнощів у навчанні студентів розв’язуванню задач (низький рівень фізико-математичної підготовки, відсутність достатніх знань, умінь та навичок практичного застосування фізики) запропоновано підхід до методики проведення практичних занять з фізики, який базується на використанні поетапного формування умінь та навичок. Вміння розв’язувати задачі з фізики вимагає від студентів застосування апарату вищої математики. Отже, нами запропонована схема поетапного підвищення складності при формуванні поняття «Напруженість електричного поля» з використанням методу диференціювання та інтегрування, яка використовує відомі значення величини у простішому випадку для знаходження цієї величини у більш складному випадку. Розширено процедуру даного методу на випадки коли елементом диференціювання досліджуваного фізичного об’єкту може бути не лише нескінченно малий точковий елемент, а й елемент більш складної форми, для якого шукана фізична величина була обчислена раніше. Таким чином, запропонована авторами схема поетапного формування умінь та навичок встановлює алгоритм дій для логічних послідовностей розв’язування задач від простої умови задачі до більш складної: джерелом електричного поля є заряджена матеріальна точка → тонка нитка → тонке півкільце → тонке кільце → тонкий диск → півсфера. Приділено увагу особливостям підходу з застосуванням методу диференціювання та інтегрування для розгляду векторних фізичних величин. Опанування студентами запропонованого алгоритму сприяє більш глибокому розвитку вмінь та навичок розв’язувати задачі. Універсальність запропонованого підходу поетапного формування фізичного поняття з поступовим підвищенням складності розширює уявлення студентів про використання вищої математики для розв’язання задач з фізики. uk
dc.description.abstract The article addresses the issue of organization of the approach to teaching methods for solving problems in the general physics course using the apparatus of higher mathematics. In order to overcome the main difficulties in teaching students to solve problems (the low level of physical and mathematical training, the lack of sufficient knowledge and skills in the practical application of physics), the methodological approach of conducting practical classes in physics is proposed, which is based on the use of step-by-step formation of skills. The ability to solve physics problems requires students to use the apparatus of higher mathematics. Thereby, we have developed a scheme of gradually increasing complexity in forming the “Electric field vector” concept using the method of differentiation and integration, which applies the known values of a quantity in a simpler case to find this quantity in a more complex case. The procedure of this method has been extended to cases when the element of differentiation of the investigated physical object can be not only an infinitesimal point element, but also an element of a more complicated shape, for which the desired physical quantity is already calculated. Thus, the authors’ scheme of the step-by-step formation of skills establishes an algorithm of actions for logical sequences of solving problems from a simple example to a more complex one: the source of the electric field is a charged material point → thin thread → thin half-ring → thin ring → thin disk → hemisphere. Attention is paid to the peculiarities of the approach with the use of the differentiation and integration method for consideration of vector physical quantities. Students' mastering of the proposed algorithm contributes to the more profound development of skills and abilities to solve problems. The versatility of the proposed approach of the step-by-step formation of a physical concept with the gradual increase in complexity expands students' ideas about the use of higher mathematics to solve problems in physics. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject загальна фізика uk
dc.subject математика uk
dc.subject міжпредметні зв’язки uk
dc.subject метод диференціювання та інтегрування uk
dc.subject ДІ-метод uk
dc.subject практичні заняття uk
dc.subject розв’язування задач uk
dc.subject напруженість електричного поля uk
dc.subject general physics uk
dc.subject mathematics uk
dc.subject interdisciplinary relations uk
dc.subject method of differentiation and integration uk
dc.subject DI-method uk
dc.subject practical classes uk
dc.subject problem solving uk
dc.subject electric field uk
dc.title Використання міжпредметних зв’язків під час формування поняття «Напруженість електричного поля» uk
dc.title.alternative The use of interdisciplinary relations during the formation of the “Electric field vector” concept uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 53:378.147
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.91.52


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу