The article studies the pedagogical foundations of the formation of professional and value orientations of prospective engineering specialists in higher technical educational institutions. Based on the analysis of modern approaches to the education of technical specialists, we determine peculiarities of the prospective engineers training focused on the formation of a professional and valuable attitude to the profession. The valuable approach to the training of professional engineering specialists is considered to be a necessary condition for the formation of a system of their universal and professional value orientations. The main professional and value orientations are revealed as a core characteristic of the prospective engineer’s personality. Professional training of engineering workers in higher technical educational institutions is defined as an organized process aimed at assimilating professionally necessary knowledge, mastering important skills in the organization of technological processes of industrial production, skills of a team leader. Effective training should be aimed at developing universal human, spiritual, national values of prospective engineers, their creative activity in the team work, ensuring self-realization and self-development of both their own and their subordinates in the process of work. The stages of professional adaptation, professional intensification and professional identification of the training of prospective specialists in the engineering profile are described. The structural components of the training of prospective specialists in the engineering profile are characterized. The professional and value orientations of the prospective engineering specialist, which are formed in the process of humanitarian, engineering-theoretical, technological, practical, managerial, scientific-research, economic, economic-legal and environmental components of training, are substantiated. The effectiveness of the formation of professional value orientations of prospective engineers for the purpose of training highly qualified specialists of a technical profile in higher technical educational institutions is proven.
У статті досліджуються педагогічні основи формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх інженерних фахівців у вищих технічних закладах освіти. На основі аналізу сучасних підходів до освіти фахівців технічного профілю визначаються особливості підготовки майбутніх інженерів зорієнтованої на формування професійно-ціннісного ставлення до професії. Ціннісний підхід до підготовки майбутніх фахівців інженерного профілю розглядається як необхідна умова формування системи їх загальнолюдських і професійних ціннісних орієнтацій. Розкриваються основні професійно-ціннісні орієнтації як стрижнева характеристика особистості майбутнього інженера. Професійна підготовка інженерних працівників у вищих технічних закладах освіти визначається як організований процес, спрямований на засвоєння професійно необхідних знань, оволодіння важливими уміннями організації технологічних процесів промислового виробництва, навичками роботи керівника колективу. Ефективна підготовка майбутніх інженерів має бути спрямована на загальнолюдські, духовні, національні цінності, їх творчу діяльність у трудовому колективі, забезпечуючи самореалізацію та саморозвиток як власний так і своїх підлеглих в процесі роботи. Описуються етапи професійної адаптації, професійної інтенсифікації та професійної ідентифікації підготовки майбутніх фахівців інженерного профілю. Характеризуються структурні компоненти підготовки майбутніх фахівців інженерного профілю. Обґрунтовуються професійно-ціннісні орієнтації майбутнього інженерного фахівця, які формуються в процесі гуманітарної, інженерно-теоретичної, технологічної, практичної, управлінської, науково-дослідницької, економічної, господарсько-правової та екологічної складових підготовки. Доводиться ефективність формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх інженерів з метою підготовки висококваліфікованих фахівців технічного профілю у вищих технічних закладах освіти.