У статті розкрито проблему реалізації принципу культуровідповідності у підготовці майбутніх учителів початкової школи через вивчення навчальних предметів професійного блоку навчального плану підготовки бакалаврів спеціальності 013 Початкова освіта. Доведено актуальність даного питання, про що свідчить належна кількість опублікованих праць науковцями різних галузей наук.
У дослідженні проаналізовано твердження окремих науковців щодо тлумачення принципу культуровідповідності, його ролі в розвитку освіти. Доведено, що на сьогодні принцип культуровідповідності має бути наскрізним в освітньому процесі. Він означає оволодіння особливостями національної та загальнолюдської культури, духовно-моральних основ життя людини, народу. Наголошується на важливості реалізації принципу культуровідповідності у всій педагогічній діяльності, змісті й методиці навчання і виховання підростаючого покоління в Новій українській школі. А для цього потрібно підготувати майбутніх учителів, які будуть здійснювати освітній процес, побудований на національних та загальнолюдських цінностях, навчатимуть своєї культури та виховуватимуть толерантне ставлення до культур інших народів.
Проаналізовано нормативні документи (Державний стандарт вищої освіти за спеціальністю 013 Початкова освіта, Державний стандарт початкової освіти, Концепцію Нової української школи) щодо підготовки майбутніх учителів початкової школи з урахуванням принципу культуровідповідності. Представлено окремі предмети фахового блоку навчального плану («Література Переяславщини», «Методика навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ», «Теорія і методика виховної роботи»), які реалізують принцип культуровідповідності. Виділені загальні, фахові компетентності, які формуються у процесі вивчення навчальних курсів, а також програмні результати дисциплін. Наведені приклади тем, які найбільше спрямовані на формування культурної компетентності в майбутніх учителів закладу початкової освіти та реалізації принципу культуровідповідності.
The article reveals the problem of implementing the principle of cultural relevance in the training of future primary school teachers through the study of subjects of the professional block of the curriculum for bachelors of the speciality 013 Primary Education. The relevance of this issue has been proved, as evidenced by the appropriate number of published works by scientists in various fields of science. The study analyses the statements of individual scholars on the interpretation of the principle of cultural relevance and its role in the development of education. It is proved that today the principle of cultural relevance should be a cross-cutting principle in the educational process. It means mastering the peculiarities of national and universal culture, spiritual and moral foundations of human life and the people. The author emphasises the importance of implementing the principle of cultural relevance in all pedagogical activities, content and methods of teaching and upbringing of the younger generation in the New Ukrainian School. To do this, it is necessary to train future teachers who will carry out the educational process based on national and universal values, teach their own culture and foster a tolerant attitude towards the cultures of other peoples. The author analyses the regulatory documents (State Standard of Higher Education in the speciality 013 Primary Education, State Standard of Primary Education, Concept of the New Ukrainian School) on the training of future primary school teachers with regard to the principle of cultural relevance.
The article presents individual subjects of the professional block of the curriculum (“Literature of the Pereiaslav Region”, “Methods of teaching the integrated course “I Explore the World”, “Theory and Methods of Educational Work”) that implement the principle of cultural relevance. The general, professional competences that are formed in the process of studying courses, as well as the programme outcomes of the disciplines are highlighted. The examples of topics that are most aimed at the formation of cultural competence in future teachers of primary education and the implementation of the principle of cultural relevance are given.