У статті «Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів» розкриваються різні підходи до поняття «комунікативна компетентність» та її роль у професійній діяльності майбутнього фахівця. Сформованість комунікативної компетентності виступає передумовою налагодження продуктивної взаємодії у процесі спілкування з усіма суб’єктами діяльності. Актуальність означеної проблеми безсумнівна для майбутніх учителів, оскільки від їхніх умінь та готовності будувати комунікативний процес в школі безпосередньо залежить якість майбутньої професійної педагогічної діяльності. Під професійною компетенцією ми розуміємо взаємопов’язані знання, вміння, навички, задатки, особистісні та індивідуально-психологічні якості учителя, що динамічно розвиваються та сприяють його успішній професійній діяльності. У статті представлені компоненти комунікативної компетентності, які об’єднані за певною ознакою та спільною метою, та є невід’ємною складовою загальної структури професійної компетентності. У процесі експериментальної роботи з’ясовано, що для більшості студентів притаманний середній рівень комунікативної компетентності, що потребує розробки педагогічних умов для підвищення рівня комунікативної компетентності майбутніх спеціалістів. Із урахуванням результатів дослідження розвитку комунікативної компетентності студентів розроблено внутрішні і зовнішні умови, які сприяють формуванню професійної компетентності майбутніх учителів. Втілення цих умов більшою мірою забезпечується комунікативним тренінгом, який допомагає створити найбільш сприятливі умови для формування усіх показників комунікативної компетентності. Розроблений тренінг формування комунікативної компетентності, підібраний комплекс методів та форм роботи зі студентами, змістове наповнення занять тренінгу сприяють підвищенню рівня сформованості комунікативної компетентності, усвідомленню студентами значущості обраної ними професії.
The article “Formation of communicative competence in future teachers” deals with different approaches to the phenomenon “communicative competence” and establishes its role in the professional activity of future specialists. The formation of communicative competence is a prerequisite for the establishment of productive interaction in professional activity of future specialists. The relevance of this problem is undoubted for the future teachers, because the quality of their future professional and pedagogical activities depends on their skills and willingness to build a communicative process at school. By communicative competence we mean interrelated knowledge, ability, skills, aptitudes, personal and individual psychological qualities of the teacher, which are dynamically developing and contribute to his successful professional activity. Components of communicative competence, which are united by a certain sign and a common goal, are integral components of the general structure of professional competence. Experimental work has shown that most students have a middle level of communicative competence, which requires the development of pedagogical conditions for raising the level of communicative competence. Taking into account the results of the study of communicative competence in students, the pedagogical internal and external conditions have been developed. The implementation of these conditions is ensured to a large extent by communicative training. That is why a special attention in the article is paid to the communicative training for formation of communicative competence in future teachers, which helps to create the most favorable conditions for the development of all communicative competence indicators. The developed training of the communicative competence, the selected set of methods and forms of work with students, the meaningful content of the training sessions contribute to increasing the students’ level of communicative competence and their awareness of the significance of their chosen profession.