Обгрунтовано ідею цілеспрямованого та систематичного використання модельного експерименту у навчанні фізики як ефективного засобу формування наукових понять у школярів. Проаналізовано фактори, що зумовлюють необхідність застосування модельних дослідів як засобу формування фізичних понять. Виявлено дидактичні функції модельного експерименту, що використовується з метою формування наукових понять. Установлено психолого-дидактичні вимоги, які повинен задовольняти модельний експеримент як засіб формування наукових понять. Відповідно до встановлених вимог розроблено систему вдосконаленого модельного експерименту з теми "Електричне поле", яка містить більше 40-ка демонстраційних і фронтальних дослідів. Запропоновано методику використання розробленого експерименту на уроках фізики у процесі вивчення старшокласниками цієї теми. За результатами проведеного експерименту з'ясовано, що використання методики формування понять електродинаміки забезпечує високу якість сформованості понять, що вивчаються.
The thesis states the idea of systematic and purposeful usage of the educational model experiment in teaching physics as a powerful tool to build scientific concepts of pupils. It analyses factors which give grounds for using model experiments as a tool to form scientific concepts, and reveals didactic functions that the model experiment used to build scientific concepts must possess. Psychological-didactic requirements for the model experiment used as a tool to build scientific concepts are formulated.
In accordance with the established requirements a system of the advanced model experiment on “Electric Field” subject has been developed. It possesses more then forty demonstrational and frontal experiments. A methodic to use the developed experiment to teach the above subject in high school course on Physics has been suggested.
During pedagogic experiment it was discovered that a methodic to build concepts of Electrodynamics based on the advanced educational experiment leads to higher level of understanding of the studied concepts.