The article outlines the role of special courses in the system of the educational process of a pedagogical university, which are aimed at modern requirements for the training of future specialists in the art field. According to the author, the mission of the University today is impossible to imagine without the key role of cultural development, spirituality, moral and aesthetic education of all participants in the educational process. It is determined that among the means of moral and aesthetic education of modern youth a special place is occupied by such a cultural factor as the author’s (bard’s) song, which carries true moral and aesthetic values. The essence of the concept of “author’s song” is revealed and the structure and constituent elements of the special course developed by the author are presented.We tried to determine the levels of development of moral and aesthetic education in University students using such criteria as: value-oriented, moral and sensory, activity-oriented and creative, communicative. The value-oriented criterion includes a range of indicators, covering awareness of the objective value of a musical work; the nature of value orientations in the field of musical art (namely in the genre of bard’s song); the ability to evaluate a piece of music adequately to its objective value, understanding it as a value that is embedded in the piece of music by its author and is generally accepted. The main indicators of the moral and sensory criterion are the ability to emotionally respond to a musical work in accordance with its moral and aesthetic essence; the ability to feel changes in the emotional structure of a musical work, musical and poetic image; the ability to actively perceive and have deep moral feelings that are caused by a piece of music during its sounding; depth and stability of moral and aesthetic feelings caused by the music works. The activity-oriented and creative criterion of moral and aesthetic education of students was characterized by the desire for self-expression in musical and poetic works; ability to perform activity; the active character of performing activity. Indicators of the communicative criterion were: moral and ethical relations of students among them-selves and the relationship between teachers and students; humanism in the conditions of joint activity; spiritual communication based on passion for joint creative activities.
У статті визначено роль спецкурсів у системі освітнього процесу педагогічного університету, які спрямовані на сучасні вимоги до підготовки майбутніх фахівців мистецького профілю. На думку автора, місію університету сьогодні неможливо уявити без ключової ролі культурного розвитку, духовності та морально-естетичної вихованості всіх учасників освітнього процесу. Визначено, що серед засобів морально-естетичного виховання сучасної молоді особливе місце посідає такий культурний чинник як авторська (бардівська) пісня, яка несе в собі справжні моральні і естетичні цінності. Розкрито сутність поняття «авторська пісня» та представлено структуру та складові елементи розробленого автором спецкурсу. Визначено рівні розвитку морально-естетичної вихованості здобувачів вищої освіти за допомогою таких критеріїв, як от: ціннісно-орієнтаційний, морально-почуттєвий, діяльнісно-творчий, комунікативний. Ціннісно-орієнтаційний критерій включає в себе цілий спектр показників, серед яких усвідомлення об’єктивної цінності музичного твору; характер ціннісних орієнтацій в галузі музичного мистецтва (саме в жанрі бардівської пісні); здатність оцінювати музичний твір адекватно до його об’єктивної цінності, розуміючи під нею таку цінність, яка закладена в даний музичний твір його автором і є загальновизнаною. Основними показниками морально-почуттєвого критерію визначено здатність до емоційного реагування на музичний твір адекватно до його морально-естетичної сутності; вміння відчувати зміни в емоційній структурі музичного твору, музично-поетичного образу; здатність до активного сприймання та глибоких моральних почуттів, які викликані музичним твором упродовж його звучання; глибина і стійкість морально-естетичних почуттів, викликаних прослуханими творами. Діяльнісно-творчий критерій морально-естетичної вихованості студентів характеризувався прагненням до самовираження в музично-поетичній творчості; здатністю до виконавської діяльності; активністю виконавської діяльності. Показниками комунікативного критерію виступили: морально-етичні взаємовідносини студентів між собою та взаємовідносини між викладачами та студентами; гуманізм в умовах спільної діяльності; духовне спілкування на основі захоплення сумісною творчою діяльністю.