В статті обґрунтовано модель формування вольових якостей підлітків у позашкільних закладах спортивного спрямування. Наголошується на особливостях підліткового віку (прагнення до самореалізації, самовдосконалення, наслідування; бажання бути «першим», зайняти гідне місце у колі ровесників, досягти поваги, визнання, задовольнити потреби в динамічному русі, новизні, різноманітних емоціях, спілкуванні та ін.), що є сприятливими щодо формування вольових якостей особистості (рішучість, ініціативність, наполегливість, цілеспрямованість, витримка), зокрема, у закладах позашкільної освіти спортивного спрямування. Мета статті – розробити та cхарактеризувати модель формування вольових якостей підлітків у позашкільних закладах спортивного спрямування. У дослідженні схарактеризовано основні позиції, яких необхідно дотримуватися в процесі створення моделі формування вольових якостей та представлено авторську модель формування вольових якостей підлітків у позашкільних закладах спортивного спрямування, що базується на системному, діяльнісному, особистісно-орієнтованому підходах та репрезентована в схематичній єдності методологічно-цільового, змістовно-процесуального, оцінювально-результативного блоків. Модель формування вольових якостей підлітків у позашкільних закладах спортивного спрямування розглядається як теоретичне узагальнення та схематичне відтворення фундаментальних складових цілісного процесу організації роботи позашкільних закладів спортивного спрямування у контексті формування вольових якостей. Матеріали дослідження можуть бути використані у організації діяльності позашкільних закладів спортивного спрямування, закладів загальної середньої освіти з метою формування вольових якостей учнів. Подальших досліджень потребує проблематика удосконалення шляхів формування вольових якостей підлітків у позашкільних закладах спортивного спрямування.
The article substantiates the model of the formation of willpower of teenagers in extracurricular sports institutions. Emphasis is placed on the peculiarities of adolescence (the desire for self-realization, self-improvement, imitation; the desire to be "first", to take a worthy place among peers, to achieve respect, recognition, to satisfy the needs for dynamic movement, novelty, various emotions, communication, etc.), which are favorable for the formation of strong-willed qualities of the individual (determination, initiative, perseverance, purposefulness, endurance), in particular, in institutions of extracurricular sports education. The purpose of the article is to develop and characterize a model of the formation of willpower of teenagers in extracurricular sports institutions. The study characterizes the main positions that must be followed in the process of creating a model for the formation of strong-willed qualities and presents the author's model for the formation of strong-willed qualities of adolescents in extra-curricular sports institutions, which is based on systemic, activity-based, person-oriented approaches and is represented in the schematic unity of methodological and objective, content-procedural, evaluation-resultative blocks. The model of the formation of strong-willed qualities of adolescents in extracurricular sports institutions is considered as a theoretical generalization and schematic reproduction of the fundamental components of the integral process of organizing the work of extracurricular sports institutions in the context of the formation of strong-willed qualities. Research materials can be used in the organization of activities of extracurricular sports institutions, institutions of general secondary education for the purpose of forming willpower of students. The problem of improving the ways of forming willpower of teenagers in extracurricular sports institutions requires further research.