У дисертації розкрито сутність процесу соціалізації студентів, виявлена роль та функції культури мовлення у процесі становлення особистості студента. Обґрунтовано критерії соціалізації студентів засобами культури мовлення: ціннісно-орієнтаційний, когнітивний, дієво-творчий. На основі виділених критеріїв, визначено й охарактеризовано три рівні соціалізації студентів засобами культури мовлення: репродуктивний, продуктивноперетворювальний, творчий. Обґрунтовано педагогічні умови соціалізації студентів засобами культури мовлення (соціальна спрямованість викладання навчального курсу “Культура мовлення”; використання художньої, релігійної, наукової, епістолярної, історикодокументальної літератури у процесі вивчення вказаного курсу; застосування монологічних та діалогічних форм мовленнєвої діяльності під час оволодіння культурою мовлення в межах програми позанавчальної діяльності; формування у студентів умінь у галузі ділового та педагогічного спілкування).
Dissertation presents theoretical and experimental approbation of student’s socialization by means of speech culture. The author presents the analysis of the basic notions of the investigation, the essence and contents of such notions as “socialization”, “speech culture”, “speech activity”. The role and functions of speech culture was revealed. Criteria of student’s socialization are proved by means of speech culture: valuable-oriental,
cognitive, effective-creative. On the basis of the allocated criteria, it is certain and characterized three levels of student’s socialization by means of speech culture: reproductive, productively-converting and creative. A system of pedagogical conditions was developed: a social orientation of teaching a training course "Speech culture"; use of the art, religious, scientific, epistolary, historicaldocumentary literature during studying the specified course; application monologic and dialogical forms of speech activity during development of speech culture in extra-curriculum activity; mastering by students skills in the field of business dialogue).