Дисертацію присвячено проблемі формування професійно-етичної культури майбутніх лікарів у вищих навчальних закладах. У роботі уточнено сутність поняття
«професійно-етична культура» як компонента культури особистості лікаря; виявлено сутність процесу формування професійно-етичної культури; розкрито чинники, які сприяють підвищенню ефективності процесу формування професійноетичної культури майбутніх лікарів; визначено критерії, показники і рівні сформованості професійно-етичної культури. Обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність визначених та впроваджених педагогічних умов у навчально-виховний процес вищих навчальних закладах. Доведено, що поєднання визначених педагогічних умов, форм, методів та методик навчально-виховної роботи, спрямованих на зростання ефективності процесу формування професійно-етичної культури, сприяє становленню особистості майбутнього лікаря, підвищенню якості освіти.
The thesis is devoted to the problem of formation future doctors’ professional-ethical culture in the institutions of higher education. In the thesis the essence of the term “professional-ethical culture” as a component of the culture of the doctor’s personality is
defined more exactly; the essence of the process of professional-ethical culture’s formation is revealed; the factors promoting the efficiency of the process of professionalethical culture’s formation are discovered; the criteria and levels of generated
professional-ethical culture are identified. The efficiency of pedagogical conditions ascertained and instilled into educational process of formation future doctors’ professional-ethical culture is grounded and tested. Had been proved that the consolidation of discovered pedagogical factors, forms, methods and procedures directed at the growth of efficiency of the process of professional-ethical culture’s formation promotes the future doctor’s personality formation, favours the growth of educational quality.