Дисертація присвячена проблемі психологічних чинників розвитку рівня домагань підлітків в учбовій діяльності. У роботі визначено теоретичні підходи до вивчення феномена рівня домагань та його чинників, визначено сутність поняття «рівень домагань підлітків в учбовій діяльності», обґрунтовано критерії (здатність висувати мету у відповідності з власними можливостями; вміння враховувати попередні досягнення при постановці нової мети; здатність проявляти поміркований ризик і докладати зусиль для реалізації запланованого) та визначені рівні (адекватний, завищений, занижений) домагань підлітків в учбовій діяльності. Створено модель розвитку адекватного рівня домагань підлітків, на основі якої обґрунтовано, розроблено, апробовано та доведено ефективність програми «Психологічного супроводу розвитку адекватного рівня домагань підлітків в учбовій діяльності». Сформульовано рекомендації для батьків, учителів і шкільних психологів, спрямовані на розвиток феномена та його психологічних чинників.
The dissertation is devoted to the problem of psychological factors of the development of adolescents’ level of aspirations in educational activity. In the work the theoretical approaches to the study of the phenomenon and its factors are defined, the criteria of adolescents’ level of aspirations in educational activity are substantiated (the ability to pull out the aim according to own capabilities, the ability to take into account the previous results of educational activity in setting new goals, the ability to take moderate risks to fulfil the intention) and the levels of aspirations (adequate, too high, too low) are determined. It is made a structural model of the development of an adequate level of aspirations of adolescents, on the basis of which a programme of “The psychological support of the
development of adolescents’ adequate level of aspirations in educational activity” is substantiated, developed and approved. The effectiveness of the programme is proved. There were formed the recommendations for parents, teachers and school psychologists directed to the development of the phenomenon and its psychological factors.