У дисертації досліджується проблема формування вокальновиконавських умінь учнів підліткового віку в школі мистецтв, яка є актуальною для вокально-педагогічної практики як в Україні, так і в Китаї. Уточнено поняття «вокально-виконавські уміння», розкрито його зміст і структуру. У дослідженні цей феномен розглядаються як складне особистісне утворення, що формується у процесі навчання співу і забезпечує успішність вокально-виконавської діяльності підлітків. Цілеспрямоване формування вокально-виконавських умінь ґрунтується на забезпеченні взаємозв’язку слухового і вокального розвитку, передбачає спеціально організований навчально-виконавський процес, головною рисою якого є педагогічне спрямування учнів та пошук відповідності між темброво-слуховою та співочою сферами діяльності.
In the dissertation the problem of formation of vocal and performing skills of students in adolescence art school, which is important for vocal and pedagogical practice both in Ukraine and in China. The concept of "vocal and performing skills," disclosed the contents and structure. The study "vocal and performing skills" are considered as a complex
personality formation, formed in learning singing and ensure the success of vocal and
performing activities of teenagers. They include the following key components: the ability of singing breathing, diction right, right to use and intone dynamics reveal character, and improvise on stage confidently hold purposeful formation vocal and performing skills based on providing relationship auditory and vocal development, provides specially organized training -vykonavskyy process, the main feature of which is a pedagogical orientation of students and finding correspondence between tone-hearing and singing spheres of activity.