Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше системно досліджено проблему формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи у процесі вивчення громадянської лірики, виявлено концептуальний зміст етнокультурного підходу до аналізу поезії; теоретично обґрунтовано методичну модель формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи, визначено тематичні підгрупи громадянської лірики та етноавтентичних лексем (етнокультурних маркерів), доведено ефективність застосування специфічних навчальних прийомів; розроблено критерії сформованості етнокультурної компетентності в учнів старших класів на уроках української літератури; експериментально перевірено ефективність запропонованої методики.
The scientific novelty of the study is that for the first time a problem of forming ethnocultural competence in senior school students in the process of learning civic lyrics has been studied systematically, the conceptual content of the ethnocultural approach to the analysis of poetry has been explored; the methodical model of forming ethnocultural competence of senior school students has been theoretically substantiated, thematic subgroups of civic lyrics and ethno-authentic lexemes (ethnocultural markers) have been defined, the efficiency of using specific educational methods has been proved; the criteria for forming ethnocultural competence in senior school students at the lessons of Ukrainian literature have been developed; the effectiveness of the proposed method has been tested experimentally.