Дисертаційне дослідження присвячене вирішеню проблеми формування семантичних полів слів у дітей середнього шкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Подано цілісну характеристику особливостей розвитку семантичних полів слів у дітей середнього шкільного віку з типовим розвитком та ТПМ. Теоретично обґрунтовано, розроблено та експериментально перевірено методику поетапного формування семантичних полів слів у дітей з ТПМ середнього шкільного віку, їх компонентного складу, семантичних звʼязків, співвідношення величини ядер та периферій, властивостей семантичних полів слів та рівня їх сформованості.
The research covers the pressing pedagogical problem of forming semantic fields of words as complex functional structures with their basic components, interconnected by various types of semantic relationships, which consist of a core and a periphery, and provide the ability of the speech system to represent the reality. The complete implementation of the method was ensured by observance of general didactic and special principles. The substantial component of the proposed complex of activities covered specially formed support groups of vocabulary, we considered the content of educational programs, text books and additional recommended literature for children of this age group, as well as mental, ethno-cultural, regional peculiarities and family traditions of intercourse. For the implementation of the remedial program we applied a complex of traditional and innovative methods and techniques, Reused various forms of work, namely, the system of individual and sub-group lessons, independent work of students (specially designed work books), and test tasks.