Дисертаційна робота присвячена проблемі міжособистісних стосунків у сім’ях, що виховують дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Уперше здійснено структурно-функціональний аналіз міжособистісних взаємовідносин у сім’ях, що виховують дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення, виявлено їхні психологічні особливості, дефіцитарні та збережені функції МСС; визначено провідні типи міжособистісних подружніх (партнерський) та дитячо-батьківських (дисгармонійний у сімейній взаємодії) стосунків. Розроблено структурно-функціональну модель системи міжособистісних сімейних взаємин із виділенням когнітивного, емоційного та поведінкового компонентів; з’ясовано та обґрунтовано організаційні та інструментальні психолого- педагогічні умови оптимізації цих стосунків у сім’ях, що виховують дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення через послідовний розвиток
виділених компонентів; визначено напрями розвитку суб’єкт-суб’єктних емоційно довірливих міжособистісних стосунків в означеної категорії сімей, спрямовані на оптимізацію когнітивної та емоційної складових системи МСС способів спілкування та взаємодії в об’єднаних групах батьків та дітей.
It was clarified and expanded scientific representations about the features of the components of interpersonal family relationships; the essential characteristics of child- parent relationships in families of preschool children with SSD. The diagnostic methods for the study of interpersonal relationships in families raising children of senior preschool age with SSD have been improved. The practical significance of the results is the development and adaptation of a set of diagnostic techniques for the study of interpersonal relationships in families educating children of senior preschool age with severe speech disorders. The thesis represents the results of multidisciplinary analysis of general and special psychological and pedagogical literature on the subject of generalization of the systematic approach to the interpersonal family relationships’ study, their structure and indicators; peculiarities of the functioning of families bringing up children of the senior preschool age with serious speech disorders from the standpoint of system’s components defined relationships.