Статтю присвячено аналізу сучасного стану проблеми професійної підготовки психологів-дошкільників на основі огляду українських і зарубіжних наукових джерел, а також окресленню особливостей професійної підготовки психологів-дошкільників у процесі проходження практики в закладах дошкільної освіти. На основі відповідей респондентів виокремлено види труднощів, які виникають у них під час проходження
практики в закладах дошкільної освіти. Означене доводить потребу перегляду системи навчання й удосконалення підготовки майбутніх психологів-дошкільників за рахунок підвищення формування в них практичних дій у ході вивчення професійно-орієнтованих освітніх компонентів та посилення практики під керівництвом практичних психологів. Перспективи подальшої наукової роботи полягатимуть в технологізації процесу професійної підготовки майбутніх психологів-дошкільників у контексті формування в них професійних компетентностей задля підвищення фахової конкурентоспроможності на ринку праці.
The article is aimed at the analysis of the current state of the professional training of psychologists-preschoolers. The research is based on the review of Ukrainian and foreign scientific sources. It outlines the features of the professional training of psychologists-preschoolers during the practice in preschool educational institutions. On the basis of the respondents’ answers we highlighted the types of difficulties that they had during the practice in preschool educational institutions. The above proves the need to revise the system of education and improve the training of future preschool psychologists by increasing the formation of practical actions in the course of studying professionally oriented educational components and strengthening practice under the guidance of practical psychologists. Prospects for further scientific work will be to technologize the
process of professional training of future preschool psychologists in the context of forming their professional competencies to increase their professional competitiveness in the labor market.