Статтю присвячено порівняльному аналізу результатів оцінювання характеристик
життєво-професійного шляху здобувачами вищої освіти, отриманих в 2000 р. та 2020 р. Встановлено, що життєво-професійний шлях (в оцінному аспекті) постає в юнацькій свідомості як поступове, з минулого в майбутнє, наростання цікавості, осмисленості, творчості, продуктивності, довільності (залежно від самого себе) – минулий життєвий шлях сприймається як найменш, а майбутній як найбільш вільний. У 2000 р. простежується очікування покращення майбутнього життя, у 2020 р. – очікування погіршення.
The article is focused on a comparative analysis of the assessment results of the characteristics of the life and professional path of higher education graduates obtained in 2000 and 2020. It has been established that the life and professional path (in the evaluative aspect) appears in the youth’s minds as gradual, from the past to the future,
the growth of curiosity, meaningfulness, creativity, productivity, arbitrariness (depending on
oneself) – the past life path is perceived as the least free, and the future as the most free. In 2000, there is an expectation of improvement in future life, and in 2020, there was an expectation of a deteriorating one.