У роботі подано трактування понять «духовна культура студентів», «виховання духовної культури студентів», «музично-естетична діяльність студентів». Визначено систему критеріїв, показників та рівнів вихованості духовної культури студентів університету у процесі музично-естетичної діяльності. Обґрунтовано сутність, структуру та загальні особливості музично-естетичної діяльності студентів університету, які визначають її виховний зміст. Окреслено педагогічні умови виховання духовної культури студентів університету: дотримання різноспрямованості в реалізації завдань виховання духовної культури; поєднання аксіологічного й особистісно-діяльнісного підходів, а також підсилення музичнотеоретичного та музично-просвітницького аспектів у процесі організації заходів музично-естетичної діяльності; створення ситуацій духовно-культурної «причетності»; забезпечення духовно й культурно насиченого освітнього середовища в університеті. На практиці перевірено їх змістове наповнення.
In the paper presents an interpretation of concepts: «students’ spiritual culture», «spiritual culture education for university students», «students’ musical-aesthetic activities». The criteria, markers and levels of spiritual culture education for university students in the process of music-aesthetic activity have been defined. The essence, structure and main peculiarities of music-aesthetic activity of university students, which defines its educational content, have been outlined. The pedagogical conditions of spiritual culture education for university students in the process of music-aesthetic activity have been defined: abidance by the heterogeneity principle in realization of spiritual culture education tasks in the process of music-aesthetic activity; combination of axiological and individually-oriented approaches in the process of music-aesthetic activity events organization; strengthening of music-theoretical and music-educational aspects of musicaesthetic activity in the process of students spiritual culture education; creation of spiritual-cultural “involvement” in the process of music-aesthetic activity; providing of spiritually and culturally rich educational environment at university. These practical materials in the context of spiritual culture education for university students tested.