Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості впливу музичних творів на процес сприйняття та психофізіологічний стан дітей з аутизмом на уроках музичного мистецтва

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бєдна, Юлія Олександрівна
dc.date.accessioned 2023-07-05T13:11:48Z
dc.date.available 2023-07-05T13:11:48Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Бєдна, Ю. О. Особливості впливу музичних творів на процес сприйняття та психофізіологічний стан дітей з аутизмом на уроках музичного мистецтва / Ю. О. Бєдна // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. - Вип. 29. - С. 185-191. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41183
dc.description.abstract У статті досліджуються особливості використання музики на уроках музичного мистецтва в інклюзивному класі де присутні діти з аутизмом. Розглядається загальне питання музичної освіти для дітей з аутизмом. Музична освіта може бути ефективним засобом стимулювання розвитку різних аспектів особистості дитини з аутизмом, таких як соціальні навички, розвиток мовлення та моторики. Подано приклади музичних творів, які позитивно впливають на психофізіологічний стан дітей з аутизмом, зокрема, класична музика та народні мелодії. Вони допомагають дітям з аутизмом покращити комунікацію та зосередженість, досягти емоційної рівноваги. Потрібно пам’ятати, деякі музичні твори можуть мати негативний вплив на дітей з аутизмом, зокрема, ті, що містять багато звуків та активних динамічних відтінків, які можуть збудити нервову систему дитини та викликати негативну реакцію. uk
dc.description.abstract The article deals with the general influence of music on the human body. Attention is focused on the issue of using music to improve the lives of children with autism. We have studied the influence of various musical pieces on the psychophysiological state of children with autism and what features of behavior and musical perception are characteristic for this category of children. The article highlights the importance of improving music education for children with autism and emphasizes the need for an approach that takes into account their features and needs. Music education is an effective means for stimulating the development of various aspects of personality of a child with autism, such as speech development, social and motor skills. Music has been shown to have great potential to improve the psychophysiological state of children with autism. Certain musical genres, such as folk melodies, classical and instrumental music, have a particularly harmonious effect on children with autism. The use of different musical styles that have a positive impact on the psychophysiology of the child’s body is described. These are following «baroque», «rococo», «classicism», «romanticism», «impressionism». The use of musical pieces with a certain rhythm and tempo helps children with autism improve their communication skills, social skills, learning and overall development. In addition, the relationship between music and the emotional state of children with autism is explored. It is emphasized that music helps children with autism to feel and express their emotions, which contributes to the improvement of their psychological state. Musical pieces that have a positive impact on the psychophysiological state of children with autism, in particular, are classical music and folk melodies. However, it should be remembered that some musical pieces can have a negative impact on children with autism, especially, those with high volume, containing many sounds and stimuli that can excite the child’s nervous system and cause a negative reaction; musical material containing negative emotions can be of great artistic value to the composer as a means of spiritual purification, but at the same time can become a psychological poison to the listener, having a depressing effect on him. Therefore, the peculiarities of the musical pieces influence in the process of their perception on the psychophysiological state of children with autism in music lessons is a rather important problem, since such children have peculiarities of perception of any musical information. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject аутизм uk
dc.subject діти з аутизмом uk
dc.subject музичне мистецтво uk
dc.subject музичні твори uk
dc.subject сприйняття uk
dc.subject емоції uk
dc.subject психофізіологічний стан uk
dc.subject негативні наслідки uk
dc.subject autism uk
dc.subject children with autism uk
dc.subject musical art uk
dc.subject musical pieces uk
dc.subject perception uk
dc.subject emotions uk
dc.subject psychophysiological state uk
dc.subject negative consequences uk
dc.title Особливості впливу музичних творів на процес сприйняття та психофізіологічний стан дітей з аутизмом на уроках музичного мистецтва uk
dc.title.alternative Peculiarities of the influence of musical pieces in the process of their perception on the psychophysiological state of children with autism in music lessons uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 376:616.895]:373.3.091.12:78
dc.identifier.doi 10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.23


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу