Робота присвячена теоретико-експериментальному дослідженню формування етнокультурної компетентності учнів 5–7 класів під час вивчення оригінальних і перекладних інокультурних літературних творів. У дисертації визначено критерії і рівні сформованості етнокультурної компетентності читачів-підлітків у контексті їхньої літературної освіти, адаптовано до умов шкільного навчання рівні інтерпретаційної діяльності. У дослідженні запропоновано теоретично обґрунтовану та експериментально перевірену методичну систему формування етнокультурної
компетентності школярів у процесі вивчення зарубіжної літератури. Уточнені й переосмислені традиційні прийоми роботи вчителя й види діяльності учнів, розроблені специфічні інноваційні.
In thesis the ethno-cultural competence of the 5–7 forms pupils in the process of studying original and translated literary works which belong to foreign culture world have been theoretically and experimentally researched. Also the Ukrainian and foreign philosophic, culturological, philological, linguistic studies, psychological and pedagogical works, scientific and methodological sources taking together with the practical experience allowed to arrive at a conclusion about the most significant aspect of the researched problem, and to find out the essence and the peculiarities of the formation of ethno-cultural competence of the 5–7 forms pupils in the process of studying Foreign literature. Also the factual level and the condition of the subject teachers’ preparedness for experimental activities in accordance with the goals and objectives of the thesis have been identified.