У дисертації вперше обґрунтовано на основі визначених теоретико- методологічних засад динаміку процесу становлення та розвитку підручника для навчання розумово відсталих в Україні. Розкрито вплив суспільно-політичних, соціально-економічних і психолого-педагогічних чинників на становлення та розвиток теорії та практики підручникотворення для дітей з інтелектуальними порушеннями в Україні протягом різних історичних етапів. Науково обґрунтовано та визначено основні етапи становлення та розвитку підручника для дітей з інтелектуальними порушеннями в Україні; виявлено особливості та тенденції розвитку теорії підручників, розкрито зміст та підходи до їх побудови в досліджувальний період; здійснено науково- порівняльний аналіз поглядів учених-дефектологів та їх врахування в змісті підручників у різні періоди становлення та розвитку підручника, критично переосмислено окремі теоретичні положення стосовно навчання дітей з інтелектуальними порушеннями, визначено напрямки використання досвіду минулого в сучасних умовах.
In the dissertation the dynamics of the process of formation and development of a textbook for education of mentally retarded in Ukraine was grounded on the basis of certain theoretical and methodological principles for the first time. The influence of socio-political, socio-economic and psycho-pedagogical factors on the formation and development of the theory and practice of textbook creation for children with intellectual disabilities in Ukraine during various historical stages is revealed. The basic stages of the formation and development of a textbook for children with intellectual disabilities in Ukraine are scientifically substantiated and identified; features and tendencies of development of the theory of textbooks are revealed, content and approaches to their construction in the investigated period are ascertained; scientific comparative analysis of the views of scientists defectologists and their consideration in the content of textbooks in different periods of the formation and development of the textbook is performed, certain theoretical positions regarding the teaching of children with intellectual disorders are critically re-considered, directions of using the experience of the past in modern conditions have been determined.