Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Герменевтична методика ціннісного розуміння творів нової академічної музики (друга половина XX – початок XXI століть)

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Мимрик, Михайло Романович
dc.date.accessioned 2023-06-27T13:06:23Z
dc.date.available 2023-06-27T13:06:23Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Мимрик, М. Р. Герменевтична методика ціннісного розуміння творів нової академічної музики (друга половина XX – початок XXI століть) / М. Р. Мимрик // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. - Вип. 29. - С. 3-14. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41076
dc.description.abstract Актуалізовано герменевтичний підхід у змісті вищої мистецької освіти, обґрунтована теоретико-методологічна методика ціннісного розуміння творів нової академічної музики другої половини XX – початку ХХІ століть. Важливою компонентою пропонованої комплексної методики є елективний навчальний курс «Герменевтичний аналіз творів нової академічної музики другої половини XX – початку ХХІ століть» для магістрантів спеціальності 025 «Музичне мистецтво», укладений згідно вимог кредитно-модульної системи організації освітнього процесу. Студенти знайомляться з найкращими музичними зразками зарубіжного та українського авангарду, опановують нові стилі та композиційні техніки сучасного музичного мистецтва. Поряд із традиційними методами активно застосовується комплекс евристично-пошукових методів педагогічної герменевтики мистецтва (метод герменевтичного аналізу, метод герменевтичного діалогу / полілогу, емпатійні методи). Особливого значення набуває музично-герменевтична компетентність студентів. uk
dc.description.abstract The article examines the problem of theoretical and methodological substantiation of the hermeneutic methodology of value understanding of works of new academic music of the second half of the 20th - beginning of the 21st centuries. The conducted musicological analysis of works of new academic music of the specified period testified that professional musical creativity in its development has undergone significant changes and has become one of the most complex phenomena for valuable understanding and interpretation in the professional activity of a teacher-musician. It has been found that considering the complexity of the outlined phenomenon, the theoretical and methodological significance of the hermeneutic approach in the content of higher art education, which is successfully applied in those fields of science and practice where difficult to understand ideas, notions, phenomena, concepts, etc. are encountered, is actualized. Based on this, a complex hermeneutic methodology is substantiated, an important component of which is the elective course "Hermeneutic analysis of works of new academic music of the second half of the 20th - the beginning of the 21st centuries" for master's students of the specialty 025 "Musical Art", concluded in accordance with the requirements of the credit-module system of the organization of the educational process. Fragments of problem-type seminar and practical classes are presented, where students get to know the best musical examples of the foreign and Ukrainian avant-garde, master new styles and compositional techniques of modern musical art. Along with traditional methods, a complex of heuristic-search methods of pedagogical hermeneutics of art (method of hermeneutic analysis, method of hermeneutic dialogue/polylogue, empathic methods, etc.) is actively used in classes. It has been proven that the training course is aimed at forming a group of professional competencies in students, among which the musical and hermeneutic competence acquires special importance, the formation of which will determine the level of awareness, valuable understanding and comprehension of the meanings of works of new academic music. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject вища мистецька освіта uk
dc.subject герменевтичний підхід uk
dc.subject елективний навчальний курс uk
dc.subject композиційні техніки uk
dc.subject студенти мистецьких спеціальностей uk
dc.subject higher art education uk
dc.subject hermeneutic approach uk
dc.subject elective studying course uk
dc.subject compositional techniques uk
dc.subject students of art specialties uk
dc.title Герменевтична методика ціннісного розуміння творів нової академічної музики (друга половина XX – початок XXI століть) uk
dc.title.alternative Hermeneutic methodology of value understanding of works of new academic music (of the second half of the 20th – beginning of the 21st centuries) uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 78.01:37.013.73
dc.identifier.doi 10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.01


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics