Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Вплив кризових станів в Україні на мотиваційні пріоритети студентів до занять фізичним вихованням

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Халайджі, С. В.
dc.contributor.author Яготін, Р. С.
dc.contributor.author Сергєєва, Т. П.
dc.contributor.author Кананихіна, О. М.
dc.date.accessioned 2023-06-14T11:38:42Z
dc.date.available 2023-06-14T11:38:42Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Вплив кризових станів в Україні на мотиваційні пріоритети студентів до занять фізичним вихованням / С. В. Халайджі, Р. С. Яготін,Т. П. Сергєєва, О. М. Кананихіна // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. - Вип. 5 (164). - С. 151-156. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40972
dc.description.abstract Стаття присвячена аналізу змін у мотиваційних пріоритетах студентів до занять фізичним вихованням під впливом кризових ситуацій в Україні. Авторами запропонована анкета, до якої увійшло чотири блоки мотивів, а саме: оздоровчі мотиви, навчально-комунікативні, психолого-значущі та естетичні. Вихідне дослідження було проведено у 2013 році, а повторні - протягом 2020-го і 2022-го навчальних років під час кризових станів. Встановлені зміни мотиваційних пріоритетів, що впливають на відвідування студентами занять з навчальної дисципліни «Фізичне виховання» протягом останніх років. Проаналізовано вплив карантинних обмежень через Covid-19, а також запровадженого воєнного стану в країні на фізичну активність студентів. Визначена динаміка змін мотиваційних пріоритетів, які впливають на зацікавленість студентів до відвідування занять з дисципліни «Фізичне виховання». uk
dc.description.abstract The article is devoted to the analysis of changes in students' motivational priorities for physical education under the influence of crisis situations in Ukraine. The number of hours devoted to the discipline "Physical education" has been decreasing in recent years, which may have a negative impact on the health of students. However, even with the available small number of practical classes, it is necessary that students attend them systematically, supplementing these classes with independent training in their free time from studying. A conscious and voluntary increase in the level of one's own motivation for regular physical activity contributes to the systematic use of physical culture and sports in a person's everyday life and, as a result, has a positive effect on his health. The authors proposed a questionnaire, which included four blocks of motives, namely: health motives, educational and communicative motives, psychologically meaningful and aesthetic motives. The initial survey was conducted in 2013, and repeated during the 2020 and 2022 academic years during crisis situations. Global digitization, restrictions on quarantine due to Covid-19 and the introduction of martial law in Ukraine have brought significant changes to the universal life of young people and their physical activity, in particular. A study of changes in motivational priorities affecting students' attendance at physical education classes in recent years was conducted. The impact of quarantine restrictions due to Covid-19, as well as the introduced martial law in the country, on the physical activity of students was analyzed. The dynamics of changes in motivational priorities that affect students' interest in attending classes in the discipline "Physical Education" are determined. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject фізичне виховання uk
dc.subject студенти uk
dc.subject мотиваційні пріоритети uk
dc.subject фізична активність uk
dc.subject physical education uk
dc.subject students uk
dc.subject motivation priorities uk
dc.subject motor activity uk
dc.title Вплив кризових станів в Україні на мотиваційні пріоритети студентів до занять фізичним вихованням uk
dc.title.alternative Influence Of Crisis States In Ukraine On The Motivation Priorities Of Students For Physical Education uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 796.011.1: 159.9
dc.identifier.doi 10.31392/NPU-nc.series15.2023.5(164).34


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics