Освіта розкриває шляхи формування фахівців враховуючи виклики, які перед нами ставить “Нова українська школа” на період до 2029 року. Основними принципами розвитку освіти в Україні є доступність та рівність умов для збереження та зміцнення здоров’я. Вища освіта побудована на принципах студентоцентризму з урахуванням індивідуальних фізичних, психологічних, інтелектуальних особливостей студента. Виявлено, що більшість дослідників вважають здоров’язбережувальні технології як альтернативу загрозам здоров’ю.
Основною метою дослідження є ознайомлення фахівців галузі знань Освіта/Педагогіка із здоров’язбережувальними технологіями. Пошук засобів та методів формування їх здоров’язбережувальної компетентності. Методи дослідження: аналіз та узагальнення результатів спеціальної навчально-методичної, науково-методичної та довідкової літератури, аналіз, порівняння, спостереження.
В процесі дослідницько-аналітичної роботи розроблено та апробовано умови навчання: інформаційний простір - для збереження та зміцнення здоров’я студентів (спортивні секції та клуби, консультативні центри здоров’я молодої людини, індивідуальні заняття руховою активністю, змагання); освітнє середовище - формування мотивації до ведення здорового способу життя під час освітнього процесу у ЗВО (курси лекцій з ведення здорового способу життя, долікарська допомога, майстер класи, практика у ЗЗСО та позашкільних установах); оздоровче середовище - створення цілісної системи, що інтегрує оздоровчі освітні технології, досягнення сучасної медицини, залучення громадських організацій до сфери формування здорового способу студентів та профілактики девіантної поведінки молоді. Для розв’язання поставленої мети ми запропонувати майбутнім фахівцям отримати спеціальні знання із здоров’язберігаючої діяльності на заняттях з фізичного виховання, психології та педагогіки, медико-біологічних дисциплінах та під час організації управління у сфері фізичної культури та спорту. Результати дослідження впроваджено під час педагогічної практики студентів у закладах загальної середньої освіти. За результатами проходження практики 68% студентів засвоїли здоров’язбережувальні технології, мають сформовані навички і дотримуються здорового способу життя. Перспективи подальших розвідок у цьому напрямку формують пошук ефективних регіональних форм планувати та організації діяльності з урахуванням пріоритетів збереження та зміцнення здоров’я всіх суб’єктів освітнього процесу.
Education reveals the ways of forming specialists, taking into account the challenges posed by the New Ukrainian School for the period up to 2029. The main principles of education development in Ukraine are accessibility and equality of conditions for maintaining and improving health. Higher education is built on the principles of student-centeredness, taking into account individual physical, psychological, and intellectual characteristics of the student. It was found that most researchers consider health-saving technologies as an alternative to health threats. The main purpose of the study is to familiarize specialists in the field of knowledge Education/Pedagogy with health-saving technologies. Search for means and methods of forming their health-saving competence. Research methods: analysis and generalization of the results of special educational, methodological, scientific and reference literature, analysis, comparison, observation.
In the process of research and analytical work, the following learning conditions were developed and tested: information space - to preserve and promote students' health (sports sections and clubs, counseling centers for young people's health, individual physical activity classes, competitions); educational environment - to form motivation to lead a healthy lifestyle during the educational process in higher education (lecture courses on healthy lifestyle, pre-medical care, master classes, practice in general secondary schools and out-of-school institutions); wellness environment - to create a healthy environment for students. To achieve this goal, we propose that future specialists acquire special knowledge of health-preserving activities in physical education, psychology and pedagogy, medical and biological disciplines, and in the organization of management in the field of physical culture and sports. The results of the study were implemented during students' pedagogical practice in general secondary education institutions. According to the results of the practice, 68% of students have mastered health-saving technologies, have formed skills and adhere to a healthy lifestyle. The prospects for further research in this area are shaped by the search for effective regional forms of planning and organizing activities, taking into account the priorities of preserving and promoting the health of all subjects of the educational process.