Серед великої кількості різноманітних засобів фізичного виховання учнів початкових класів широко використовуються рухливі ігри, які несуть у собі високий освітньо-виховний потенціал і сприяють розв’язанню навчально-оздоровчих завдань. Ігрова діяльність має особливо важливе значення в період найбільш активного формування характеру – в дитячі роки. Потреба в рухах, підвищення рухової активності є найбільш важливою біологічною особливістю дитячого організму у віці 7-9 років. Разом з цим у цьому віці закладаються основи свідомого ставлення дітей до власної фізичної підготовленості, усвідомлення необхідності рухової активності. У дітей молодшого віку необхідно вдосконалювати велику і дрібну моторику, зорово-рухову та слухо-зорово-рухову координацію, тобто створити «запас» рухових можливостей як для рухового розвитку в цілому, так і для успішного навчання в школі, зокрема. Ефективність розвитку фізичних якостей визначається вибором оптимальних засобів, методів, форм фізичного виховання дошкільнят. Одним із таких засобів є рухливі та спортивні ігри. Таким чином, слід відмітити велике соціальне та педагогічне значення рухливих ігор, а також необхідність їх застосування у фізичному вихованні дітей молодшого шкільного віку.
Among a large number of various means of physical education of primary school pupils, outdoor games are widely used, which carry a high educational potential and contribute to the solution of educational and health problems. Play activities are especially important during the period of the most active character formation - in childhood. The need for movement, increased motor activity is the most important biological feature of the child's body at the age of 7-9 years. At the same time, at this age, the foundations of children's conscious attitude to their own physical fitness and awareness of the need for physical activity are laid. Younger children need to improve gross and fine motor skills, visual-motor and auditory-visual-motor coordination, i.e. to create a "reserve" of motor capabilities for motor development in general and for successful schooling in particular. The effectiveness of physical qualities development is determined by the choice of optimal means, methods, forms of physical education of preschool children. One of such means is outdoor activities and sports games. Thus, it should be noted the great social and pedagogical importance of outdoor games, as well as the need for their use in the physical education of primary school children. In the process of physical education, knowledge about movements is transferred, children are introduced to the most rational ways of performing movements that positively affect the functioning of organs and systems, allowing them to solve motor tasks with less effort. The younger age is important in terms of the effectiveness of pedagogical influence, which should ensure the completeness and timeliness of children's physical and motor development, promote the correct formation of the structure of natural movements, the analytical function of the motor apparatus.