У статті розглядається актуальна проблема функціонування дихальної системи учнів початкової школи під впливом занять оздоровчого та спортивного туризму. Мета. Дослідити особливості впливу занять оздоровчим та спортивним туризмом на функціонування дихальної системи дітей молодшого шкільного віку. Методи. Аналіз науково-методичної літератури, педагогічні, фізіологічні методи, методи математичної статистики. Результати. Дослідження складалося з констатуючого (63 учні 2 – 4-х класів) та формувального (40 учнів 3 – 4-х класів) експериментів. Основною відмітною рисою засобів оздоровчого та спортивного туризму є мета їх використання у процесі фізичного виховання: оздоровлення та отримання задоволення від рухової активності у рамках фізичної рекреації і досягнення спортивного результату відповідно. Під час констатуючого експерименту було визначено, що дихальна система дітей молодшого шкільного віку характеризується зниженими величинами легеневих обсягів і незадовільними показниками гіпоксичних проб. Під час формувального експерименту було з’ясовано, що діти, які займалися оздоровчим туризмом, показали більш значущі прирости показників системи дихання порівняно з тими, які займалися спортивним туризмом, а саме: життєва ємність легень – на 17,50 мл; проба Штанге – на 0,20 с; проба Генчі – на 0,30 с. Слід додати, що покращили до норми показники проби Штанге на 15% і проби Генчі на 10% більше дітей експериментальної групи порівняно з дітьми контрольної групи. Висновки. використання засобів оздоровчого туризму у фізичному вихованні молодших школярів суттєво сприяє розвитку та функціонуванню їхньої дихальної системи. Функцію дихання дитини можна істотно розвивати і вдосконалювати не тільки у ході природного вікового розвитку організму, а й за рахунок кумулятивних адаптацій до фізичних навантажень. Засоби оздоровчого туризму, що використовуються у рамках фізичної рекреації, мають великі можливості для оптимізації розвитку системи дихання дітей молодшого шкільного віку.
The article deals with the actual problem of the functioning of the respiratory system of elementary school students under the influence of health and sports tourism activities. Goal. Investigate the specifics of the impact of health and sports tourism on the functioning of the respiratory system of children of primary school age. Methods. Analysis of scientific and methodical literature, pedagogical, physiological methods, methods of mathematical statistics. Results. The study consisted of ascertaining (63 students of 2nd - 4th grades) and formative (40 students of 3rd - 4th grades) experiments. The main distinguishing feature of the means of health and sports tourism is the purpose of their use in the process of physical education: improving health and obtaining pleasure from motor activity within the framework of physical recreation and achieving sports results, respectively. During the ascertaining experiment, it was determined that the respiratory system of children of primary school age is characterized by reduced values of lung volumes and unsatisfactory indicators of hypoxic tests. During the formative experiment, it was found that children engaged in health tourism showed more significant increases in respiratory system indicators compared to those engaged in sports tourism, namely: the vital capacity of the lungs – by 17.50 ml; Stange test – for 0.20 s; Genchi's test – for 0.30 s. It should be added that more children in the experimental group compared to children in the control group improved the values of the Stange test by 15% and the Genchi test by 10%. Conclusions. the use of means of health tourism in the physical education of younger schoolchildren significantly contributes to the development and functioning of their respiratory system. The child's breathing function can be significantly developed and improved not only during the natural age-related development of the body, but also due to cumulative adaptations to physical exertion. Means of health tourism, used in the framework of physical recreation, have great potential for optimizing the development of the respiratory system of children of primary school age.