Мета роботи: проаналізувати сучасний стан формування здоров’язбережувальної компетентності на уроках фізичної культури у закладах загальної середньої освіти. Методологія: аналіз і узагальнення методологічної, психолого-педагогічної та навчально-методичної літератури, що дали можливість вивчити особливості формування здоров’язбережувальної компетентності на уроках фізичної культури. Наукова новизна: в статті розглянуто сучасні підходи до формування здоров’язберезувальної компетентності школярів на уроках фізично культури.
Висновки: на сучасному етапі розвитку країни питання здоров’я учнівської молоді посідає чільне місце навчання і виховання підростаючого покоління. Основними причинами такої ситуації є дефіцит рухової активності, що зі свого боку негативно впливає на фізичний розвиток і стан здоров’я школярів. Наразі заклади загальної середньої освіти не вирішують повною мірою проблеми задоволення біологічної потреби школярів у русі. Уроки фізичної культури в школі лише на 15 % компенсують необхідність для організму дітей об’єм рухової активності. Формування здоров’язбережувальної компетентності школярів це цілеспрямований процес становлення позитивної мотиваційно-ціннісної спрямованості на здоровий спосіб життя, оволодіння учнями знаннями, вміннями вести здоров’язбережувальну діяльність, досвідом здоров’язбереження; розвитку особистісних якостей, який здійснюється засобами здоров’язбережувальних технологій з урахуванням специфіки функціонування шкільних установ.
The purpose of the work: to analyze the current state of the formation of health-preserving competence in physical education lessons in general secondary education institutions. Methodology: analysis and generalization of methodological, psychological-pedagogical and educational-methodical literature, which gave an opportunity to study the peculiarities of the formation of health-preserving competence in physical education lessons. Scientific novelty: the article examines modern approaches to the formation of health-preserving competence of schoolchildren in physical education lessons. Conclusions: at the current stage of the country's development, the issue of student youth's health occupies a prominent place in the education and upbringing of the younger generation. The main reasons for this situation are a lack of physical activity, which in turn negatively affects the physical development and health of schoolchildren. Currently, general secondary education institutions do not fully solve the problem of meeting the biological need of schoolchildren to move. Physical education lessons at school compensate for only 15% of the need for children's bodies to be physically active. The formation of health-preserving competence of schoolchildren is a purposeful process of forming a positive motivational and value orientation towards a healthy lifestyle, students' mastery of knowledge, skills to conduct health-preserving activities, experience of health-preserving; development of personal qualities, which is carried out by means of health-saving technologies, taking into account the specifics of the functioning of school institutions.