Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Мистецтво ландшафтного дизайну як інструмент формування основ художньо-конструкорських умінь у дітей старшого дошкільного віку

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Довбня, Софія Олегівна
dc.contributor.author Шелепко, Галина Володимирівна
dc.date.accessioned 2023-06-05T13:06:19Z
dc.date.available 2023-06-05T13:06:19Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Довбня, С. Мистецтво ландшафтного дизайну як інструмент формування основ художньо-конструкорських умінь у дітей старшого дошкільного віку / С. Довбня, Г. Шелепко // Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. - 2022. - №17, т. 2. - С. 88-103. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40753
dc.description.abstract У статті проаналізовано сутність поняття мистецтво ландшафтногодизайну як гармонійного розвитку особистості, формування ціннісного ставлення до краси, загальної культури, що є основою моральності, а також творчого підходу до життята розкрито його інструмент формування основ художньо-конструкторських умінь дітей старшого дошкільного віку, який розглядається як індивідуальна траєкторія,власна особлива проєктна художньо-конструкторська діяльність: створення естетичного, художнього, закінченого образу ̶композиції іполіпшення функціональності простору, за допомогою засобів ландшафтного дизайну. Залучення старшого дошкільника до мистецтва ландшафтного дизайну збагачує особистий, індивідуальний досвід взаємодії зі світом, і допомагає йому навчитися проникати у внутрішній світ природнього довкілля. Занурення дитини старшого дошкільного віку у світ мистецтва ландшафтного дизайну передбачає: формування здатності емоційно-чуттєво сприймати об’єкти і явища довкілля; забезпечення умов для самовираження і власного ставлення до створюваного дизайну. uk
dc.description.abstract The article analyzes the essence of the concept landscape design as a harmonious development personality, the formation beauty values, general culture, which is the basis of morality, as well as the creative approach to life and its tool of forming the basis artistic and design skills for senior pre-school age children, considered as an individual trajectory, its own special artistic and design activity: creation aesthetic, artistic, finished composition image and improvement of space functionality, using the means of landscape design. The involvement a senior preschooler into landscape design enriches the personal, individual experience of interaction with the world and helps him to learn penetrating the inner world of the natural environment. Immersion of a senior pre-school child in the world of landscape design art implies: the development of the ability emotionally perceive objects and phenomena of the environment; the provision conditions for self-expression and own attitude to the created design. The authors concluded that in today’s difficult conditions it is necessary to rethink and reconsider the role of the art of landscape design for the formation of artistic and design skills of older preschool children and their comfortable stay in space. The creation of landscape design by a child of senior preschool age can be considered as his or her own special project activity, which is an integral part of the art of design, as the child plans, controls and creates a certain artistic aesthetic result. Therefore, nowadays it is inappropriate to ignore the possibilities of involvement in pedagogical work with children, their acquaintance and involvement in landscape design using artistic techniques of design art, in order to form the basis of artistic and design skills in older preschool children. The formation of the basics of artistic and design skills of older preschool children includes imagery, decorativeness, content to design, construct, model and experiment with landscape design. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» uk
dc.subject мистецтво ландшафтного дизайну uk
dc.subject дизайн uk
dc.subject художньо-конструкторські уміння uk
dc.subject старший дошкільний вік uk
dc.subject landscape design uk
dc.subject design uk
dc.subject artistic and design skills uk
dc.subject senior preschool age uk
dc.title Мистецтво ландшафтного дизайну як інструмент формування основ художньо-конструкорських умінь у дітей старшого дошкільного віку uk
dc.title.alternative Landscape design as a tool offorming the foundations of artistic and structural skills for senior preschool children uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 373.2.015.3:[712:658.512.23]


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics