У статті проаналізовано сутність поняття мистецтво ландшафтногодизайну як гармонійного розвитку особистості, формування ціннісного ставлення до краси, загальної культури, що є основою моральності, а також творчого підходу до життята розкрито його інструмент формування основ художньо-конструкторських умінь дітей старшого дошкільного віку, який розглядається як індивідуальна траєкторія,власна особлива проєктна художньо-конструкторська діяльність: створення естетичного, художнього, закінченого образу ̶композиції іполіпшення функціональності простору, за допомогою засобів ландшафтного дизайну. Залучення старшого дошкільника до мистецтва ландшафтного дизайну збагачує особистий, індивідуальний досвід взаємодії зі світом, і допомагає йому навчитися проникати у внутрішній світ природнього довкілля. Занурення дитини старшого дошкільного віку у світ мистецтва ландшафтного дизайну передбачає: формування здатності емоційно-чуттєво сприймати об’єкти і явища довкілля; забезпечення умов для самовираження і власного ставлення до створюваного дизайну.
The article analyzes the essence of the concept landscape design as a harmonious development personality, the formation beauty values, general culture, which is the basis of morality, as well as the creative approach to life and its tool of forming the basis artistic and design skills for senior pre-school age children, considered as an individual trajectory, its own special artistic and design activity: creation aesthetic, artistic, finished composition image and improvement of space functionality, using the means of landscape design. The involvement a senior preschooler into landscape design enriches the personal, individual experience of interaction with the world and helps him to learn penetrating the inner world of the natural environment. Immersion of a senior pre-school child in the world of landscape design art implies: the development of the ability emotionally perceive objects and phenomena of the environment; the provision conditions for self-expression and own attitude to the created design. The authors concluded that in today’s difficult conditions it is necessary to rethink and reconsider the role of the art of landscape design for the formation of artistic and design skills of older preschool children and their comfortable stay in space. The creation of landscape design by a child of senior preschool age can be considered as his or her own special project activity, which is an integral part of the art of design, as the child plans, controls and creates a certain artistic aesthetic result. Therefore, nowadays it is inappropriate to ignore the possibilities of involvement in pedagogical work with children, their acquaintance and involvement in landscape design using artistic techniques of design art, in order to form the basis of artistic and design skills in older preschool children. The formation of the basics of artistic and design skills of older preschool children includes imagery, decorativeness, content to design, construct, model and experiment with landscape design.