У статті розкрито проблемні питання формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх тренерів у сучасних видах спорту. Обґрунтовані питання професійного мовлення сучасного тренера. Доведено, що формування професійно-комунікативних компетентностей сучасних тренерів має розглядатися як цілісна система взаємопов’язаних компонентів. Встановлено, що професійно-комунікативна компетентність тренера є динамічною комбінацією знань, умінь, практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних, громадянських і вольових якостей, морально-етичних цінностей, яка визначає здатність тренера успішно здійснювати професійну діяльність на різних рівнях від дитячо-юнацьких спортивних шкіл до національних збірних команд країни. Знання мови – це один із компонентів професійної підготовки тренера, адже мова виражає думку, є засобом пізнання і діяльності, тому правильному професійному спілкуванню тренер має вчитися протягом життя. Мета статті полягає в обґрунтуванні шляхів формування професійно-комунікативної компетентності у сучасних тренерів зі спорту. Формування комунікативної компетентності має опиратися на такі категорії: зміст мовлення, структуру мовлення, комунікативну вправність, звукове оформлення, практичну спрямованість, імідж майбутнього тренера. Отже, мовленнєва діяльність – це об’єктивний процес, оскільки він стосується носіїв мови, і водночас – це суб’єктивний процес, який реалізується завдяки мовленню суб’єкта. У педагогічному формувальному експерименті взяло участь 106 здобувачів факультету фізичного виховання і спорту Житомирського державного університету імені Івана Франка, (експериментальна група – n=54; контрольна група – n=52). Зміст навчального процесу в експериментальній групі передбачав засвоєння знань майбутніми тренерами з основної і вибіркової компонент з освітньої програми 017 – фізична культура і спорт, проходження тренерської практики та захисту кваліфікаційної роботи. Засоби формування професійно-комунікативної компетентності, які були упроваджені в освітній процес експериментальної групи покращили спеціальні знання за обов’язковими компонентами освітньої програми на 27,74 бала за різниці достовірності Р < 0,001 та за вибірковими компонентами на 25,92 бала при Р < 0,001.
The article deals with the problematic issues of forming the professional and communicative competence of future coaches in modern sports. The issues of professional speech of a modern coach are substantiated. It is proved that the formation of professional and communicative competencies of modern coaches should be considered as an integral system of interrelated components. It is found that the professional and communicative competence of a coach is a dynamic combination of knowledge, skills, practical skills, ways of thinking, professional, ideological, civic and volitional qualities, moral and ethical values, which determines the ability of a coach to successfully carry out professional activities at different levels from children's and youth sports schools to national teams of the country. Knowledge of language is one of the components of a coach's professional training, because language expresses thoughts, is a means of cognition and activity, so a coach must learn proper professional communication throughout his or her life.
The purpose of the article is to substantiate the ways of forming professional and communicative competence of modern sports coaches. The formation of communicative competence should be based on the following categories: speech content, speech structure, communicative skill, sound design, practical orientation, and the image of the future coach. Thus, speech activity is an objective process, as it concerns native speakers, and at the same time it is a subjective process that is realized through the subject's speech. The pedagogical formative experiment involved 106 students of the Faculty of Physical Education and Sports of the Ivan Franko Zhytomyr State University (experimental group - n=54; control group - n=52). The content of the educational process in the experimental group included the assimilation of knowledge by future coaches on the main and selected components of the educational program 017 - Physical Culture and Sports, the coaching practice and the defense of qualification work. The means of forming professional and communicative competence, which were introduced into the educational process of the experimental group, improved special knowledge of the mandatory components of the educational program by 27.74 points with a difference in reliability of P < 0.001 and by 25.92 points at P < 0.001 for the selected components.