Роботу присвячено теоретико-експериментальному дослідженню проблеми формування мотивації до вивчення сучасної фортепіанної музики в процесі фахової підготовки майбутнього вчителя. Висвітлено стан її розкриття у теорії та методиці їх фахової підготовки; уточнено зміст поняття «мотивація навчання», «сучасна фортепіанна музика», конкретизовано компонентну структуру мотивації, розкрито науково-методичні засади; визначено художньоестетичну значущість сучасної фортепіанної музики на основі цілісного жанрово-стильового аналізу та доведено його позитивний вплив на процес формування мотивації майбутнього вчителя музики до вивчення сучасного репертуару.
The work is devoted to theoretical and experimental research of problem in formation of motivation to contemporary piano music studying during the professional training of future teachers. The condition of its disclosure is in the theory and methodology of teacher’s professional training. The meaning of "learning motivation", "modern piano music" is clarified, component motivation structure is specified, scientific and methodical foundations are disclosed. It is revealed the art and aesthetic significance of contemporary piano music based on a holistic genre and style analysis and its positive effect on motivation development of future music teacher to study contemporary repertoire is proved.