У дисертації розкрито проблему розвитку критичного мислення старшокласників на уроках української літератури. Обґрунтовано доцільність розвитку цього типу мислення на уроках української літератури, проаналізовано праці вітчизняних і зарубіжних учених з цієї теми, визначено основні підходи до розвитку критичного мислення учнів, подано теоретичне обґрунтування власної методики з основною її характеристикою, висвітлено особливості розвитку мислення школярів старших класів. Відповідно до психолого-педагогічних і методичних особливостей уроку літератури запропоновано методи, прийоми та види навчальної роботи, що допомагають розвивати критичне мислення учнів. Експериментально доведено, що запропонована методика розвитку критичного мислення старшокласників на уроках української літератури виявилася ефективною і заслуговує на поширення.
The thesis researches the development of senior pupils’ critical thinking at Ukrainian literature lesson. It was found that critical thinking is a necessary condition for the young people’s development and their successful adaptation in society. For modern society more valuable are those individuals who are able to work independently with information, analyze it comprehensively, propose and test their own hypotheses, build the evidence base, identify causal relationships, generate and implement new ideas, express their views convincingly, check them in dialogues or discussions, respect the opinions of others, expose their own thinking processes of reflection. They are willing to correct their mistakes, improve judgment, make meaningful decisions.