У дисертації визначено та обґрунтовано педагогічні умови, що забезпечують розвиток інтелектуальних умінь студентів аграрних університетів у процесі навчання математичних дисциплін; встановлено структуру інтелектуальних умінь студентів-аграріїв, що відповідає трьом основним етапам мислення та визначає базові інтелектуальні уміння; удосконалено методику розвитку інтелектуальних умінь студентів у процесі вивчення математичних дисциплін на основі дотримання основних етапів формування способів інтелектуальної діяльності; експериментально перевірено дієвість та ефективність розробленої методики. Результати дослідження можуть бути використані для організації навчання математичних дисциплін в аграрних університетах.
The thesis determined and proved pedagogical conditions that provide the students of agricultural universities intellectual skills development with mathematical subjects teaching; the structure of agricultural universities students intellectual skills is established. It consists of three main stages of thinking process and defines basic intellectual skills. The technique of students intellectual skills development is improved with learning mathematical subjects on the base of maintaining major stages of students intelligence development. The effectiveness of the suggested methods had been confirmed during experimental teaching. The results of scientific research have theoretical importance and practical value. They should have practical application in agricultural universities in order to organize mathematical subjects teaching effectively.