В диссертации предложена методика обучения будущих инженеровпрограммистов облачным технологиям, в соответствии с которой предлагается осуществлять обучение на протяжении четырех этапов: 1) адаптационный этап (этап адаптации студентов к особенностям обучения; их ознакомление с общими теоретическими основами информационно-коммуникационных технологий, лежащих в основе облачных вычислений), 2) репродуктивный этап (этап репродуктивной учебно-познавательной деятельности, на котором происходит формирование у студентов умений и навыков использования готовых облачных сервисов), 3) этап продуктивной деятельности (формирование необходимых умений и навыков разработки собственных облачных решений), 4) этап продвинутого обучения (самостоятельное изучение студентами дополнительных профессиональных курсов в области облачных технологий в дистанционной форме).
The thesis proposed a method of training of future engineers-programmers cloud technologies, which is represented by the following stages: 1) adaptation of students to the specifics of training; their acquaintance with the theoretical foundations of IT, as the basis of cloud computing, 2) the stage of the reproductive learning and cognitive activity, which is the formation of students' skills using cloud services, 3) The stage of productive activity aimed at developing the necessary skills for developing cloud services, 4) advanced training phase involves independent study students more vocational courses on cloud technologies in remote form. The study concretized the essence of the concept of
«readiness for future software engineers to use cloud technologies in professional work», which is defined as personal characteristics, formed in the process of training, and is characterized by a set of professionally significant personal qualities, subject-specific knowledge and skills, necessary for the use of cloud services.